App tools Marketing tools — 09 november 2014
Welke technieken werken het beste voor het aantrekken van gebruikers voor je app?

Duizenden ontwikkelaars maken samen miljoenen apps die allemaal om de aandacht van miljarden gebruikers vechten. Het belangrijkste stuk van app-ontwikkeling wordt daarbij nogal eens vergeten. Namelijk het aantrekken van gebruikers, en dat wordt steeds moeilijker. 

In een recent onderzoek blijkt ook nog eens dat de meeste ontwikkelaars die verkeerd doen. In het 230-developer onderzoek - waarin meer dan 9000 apps en bijna 400 miljoen gebruikers worden meegenomen- blijkt dat de meest inpopulaire techniek voor het aantrekken van gebruikers tegelijkertijd de meest succesvolle is.  Nog erger, de meest populaire techniek geeft de hoogste kans voor gebruikers van een dubieuze kwaliteit. 

 

Voor app-marketeers is het niet alleen belangrijk om genoeg (wanneer is iets genoeg?) gebruikers van een app aan te trekken, maar het is bijna nog belangrijker dat de kwaliteit van deze gebruikers op niveau is. Vooral doordat 98% van de inkomen uit freemium-app komen is het vinden van de juiste gebruiker essentieel.

Volgens een onderzoek van VentureBeat is de ‘cost-per-install’-methode de grote favoriet voor het aantrekken van gebruikers. Meer dan de helft van de ontwikkelaars is hier fan van.

Welke techniek werkt het beste om gebruikers voor je app te krijgen

Dat is ook niet gek, want het is een simpel model. Je betaald per nieuwe gebruiker, als die kosten lager liggen dan je verwachte omzet per gebruiker dan is dat een no-brainer: simpel en safe. Maar is dat wel zo?

Het probleem is dat de gebruikers die je aantrekt via CPI vaak een enorme lage ‘life-time’ waarde hebben en dan komt de som niet meer uit. Helaas kom je daar pas veel later achter wanneer je ondertussen veel waarde heb vernietigd.

Hoe dan wel?

Er zijn drie andere technieken om gebruikers aan te trekken die ‘betere gebruikers’ aantrekken. Één daarvan is de ‘cost-per-lead’ methode (CPL), waarmee je evenveel hoge-waarde klanten mee kunt aantrekken die bijvoorbeeld meer dan 50 euro per jaar in je app spenderen. Deze techniek vergt meer kennis van je potentiele klant en wordt derhalve 10 keer minder gebruikt. Hier zijn de andere technieken die de moeite waard zijn:

welke technieken kan je gebruiken om gebruikers voor je app aan te trekken

Waar Facebook de meest populaire tool is, blijken Google en Youtube meer gewaardeerd te worden door de experts. Van Twitter zijn de eerste resultaten ook positief. De volgende vijf user-acquisition tools worden het meeste gebruikt:

  • NativeX,
  • Fiksu,
  • Chartboost,
  • Flurry en
  • Opera Mediaworks.

 

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Comments are closed.