Hoe weet jij of jouw idee de moeite waard is? Hier een paar manieren om ze te testen.
Regelmatig spar ik met mensen met een gaaf idee of heb ik er zelf één. Voor je het weet besteedt je er enorm veel tijd en geld aan, zonder dat er nog één euro verdiend is. Start met een dure website met alles erop en eraan die daarna niet aanslaat. Ik heb deze fout vaak genoeg gemaakt. Veel mensen zien dat als een essentieel onderdeel van ondernemen. In veel gevallen is dit echter klinkklare onzin. Als er een manier is om snel en goedkoop je idee te testen dan ben je het jouw tijd, energie en portemonnee verplicht om deze toe te passen.
Valideer je idee
Voordat je een tijd en geld in een idee gaat stekken is het zaak om je idee te valideren.
Idee validatie: Verkoop eerst lucht.
Een simpele manier om een idee te testen is door het idee aan echte potentiële klanten voor te leggen. Een handige manier om dat te doen is door een advertentie van je product op Marktplaats.nl te plaatsen. Heb je een idee om online babysitters te verhuren? Plaats een advertentie die dit aanbiedt en kijk eens of er mensen reageren. Ik heb ooit dit getest toen iemand op het idee kwam om van boomstronken verrijdbare tafels te maken. We hadden een soort basisprijs bedacht waarvoor we het zouden verkopen. We plaatsten het voor 1/3 van dit bedrag op marktplaats.nl. De redenering: op marktplaats geven mensen er minder aan uit. Als we een product zouden verkopen zouden we mensen misschien moeten teleurstellen, maar dan hadden we wel ons idee getest. Let wel, we hadden gewoon een online gevonden foto gebruikt en deze een beetje aangepast.
Tools om snel te testen
Een andere manier die iets meer tijd vergt- maar ook realistischer is – bestaat uit het maken van een test site. Sites zoals LaunchRock of Unbounce helpen je om een ”Launching Soon” pagina te maken of een landingspagina. Je kan daarna met een paar euro in Google Ads of Facebook ads mensen uit jouw doelgroep naar deze sites toe leiden. Als veel mensen doorklikken naar je pagina dan weet je dat je met jouw idee de Aandacht kan trekken. Wanneer een aardig aantal mensen daarvan zich aanmelden op jouw mailinglijst dan weet je dat er Interesse is. Dat is allemaal nog niet zo goed als een echte verkoop, maar het is een begin.
Gebruik het zelf.
Dit lijkt een open deur, maar ‘zou je zelf dit product gebruiken of geld uitgeven aan zo’n dienst?’. Veel mensen bedenken iets dat ze simpelweg ‘gaaf’ ‘epic’ of ‘innovatief’ vinden. De vraag is echter of mensen het daadwerkelijk gaan gebruiken. Het is het goedkoopste marktonderzoek met n=1. Ikzelf heb ooit met een collega een patent geclaimd op een overhemd met een dubbele manchet die je kan opstropen – jawel, ik het het patent op opgestroopte mouwen op mijn naam staan-. Toen ik echter het ding ging dragen kreeg ik leuke reacties, maar het ding was zo lastig op te stropen en terug te zetten dat ik het niets vond. Daarnaast hingen de extra flappen raar in de kast en gaven we ze problemen in de was. Had ik dat eerst gedaan dan had ik goed geld kunnen besparen op de octrooiboer.
Vraag het een expert.
Ideeën groeien niet in het donker. Hou het niet geheim en ga er vooral niet paranoïde mee op. Snelheid is jouw kracht, dus spar zo snel mogelijk met een expert uit de branche.
Verbeter jouw idee met een marktonderzoek.
Met tools als SurveyMonkey.com of met een simpele Google form kan je feedback verzamelen om jouw idee aan te scherpen. Een marktonderzoek waarbij je vraagt of mensen het zouden kopen is niet zo sterk aan de eerdere genoemde testen. Daarentegen kan je met open vragen veel inspiratie opdoen om je idee aan te scherpen en om keuzes te maken.