Growth hacking, wat is het en wat heb je eraan?

De term Growth Hacking doet al een twee jaar de ronde en regelmatig krijg ik de vraag wat het is en wat je ermee kan.

Het korte antwoord zou zijn “Oude wijn, nieuwe zakken”. Growth Hacking gaat in feite om het slim binnenhalen van klanten tegen zo laag mogelijke kosten. Het grote verschil met de ‘oude tijd’ van papieren mailings, nabellen met callcenters en het inschrijven van orders is dat dit nu tegen nog lagere kosten online gebeurd en nog beter meetbaar is.

Wat is Growth Hacking nu eigenlijk?

Laten we eens het fenomeen wat beter bekijken. Wat is growth hacking nu eigenlijk?

  • Het creëren van een zoekmachine gebaseerde klanten acquisitie strategie via content marketing, search engine optimalisatie en online advertenties
  • Het omarmen van sociale media.
  • Het gebruiken van kosten-effectieve methoden van adverteren door continu A/B-tests te draaien.
  • Het optimaliseren van je websites voor een geweldige ervaring en meer conversie (lees: sales)
  • Het zoekgedrag van potentiële klanten gebruiken om je product ontwikkeling aan te scherpen.

Gezonde marketing technieken in overdrive

Eigenlijk is dit niets anders dan gezonde marketing, met als toevoeging van kortere-feedback loops in zowel de marketing en sales activiteiten als richting product ontwikkeling. Dat laatste is waar sommige investeerders van zeggen dat growth hacking anders is dan goede (online) marketing.  Wanneer je bezig bent om je websitebezoekers tot klant om te toveren, ben je met iets anders bezig dan wanneer je een product aanpast zodat deze nog meer gebruikers aantrekt.

Voorbeelden van deze strategie zijn:

  • De Hotmail handtekening in elke mailHotmail deed in elke mail die jij stuurde via hun platform een handtekening met de tekst ”Get your free email at Hotmail.” Met deze kleine aanpassing groeide het aantal klanten als kool!
  • Airbnb’s integratie met Craigslist. AirBnB wist met een integratie met het marktplaats-achtige Craigslist enorm veel extra gebruikers aan te trekken. 
  • Dropbox Referral Programma. Dropbox geeft gratis opslagruimte weg wanneer je vrienden weet aan te melden.

De essentie van growth hacking

Ook dit zijn niet perse nieuwe technieken. We kennen deze technieken evengoed als mond-tot-mond reclame, channel marketing en referentie programma’s. Het verschil zit hem erin om hier actief op te sturen als onderdeel van je productontwikkelingsproces.

De zaken waar je op moet sturen zijn:

  1. Virale acquisitie —Het vergroten van loyaliteit, referenties en mond-tot-mond reclame.
  2. Betaalde acquisitie — online advertenties, affiliate marketing, Facebook advertenties, search engine marketing etc.
  3. Content Marketing — de basis achter elke search optimalizatie strategie. Zonder goede content kan je ook weinig op sociale media betekenen.
  4. E-mail Marketing — basic maar nog steeds erg effectief.
  5. Search Engine Optimalisatie — Zorg dat je gevonden wordt op de juiste zoekwoorden.
  6. A/B Testing & Analytics — A/B testing is essentieel om snel te leren en de bovenstaande technieken tot hun volste potentie te benutten.

 

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Comments are closed.