Opstarten — 26 maart 2013
Waarom internet startups moeite hebben met geld verdienen

Omzet genereren is de kern van elk bedrijf en tegelijkertijd de grootste uitdaging van elke startup. Bepaalde type bedrijven hebben daar meer last van dan anderen. Vooral bij internet startups is men bang om geld te vragen voor hun diensten.

Eerst het publiek dan het geld?

Veel internet startups geloven dat je eerst een mega publiek moet bouwen en dat dit publiek jouw dienst ook met enige regelmaat gebruikt. Zodra je ‘traffic’ hebt kan je manieren bedenken om hieraan geld te verdienen luidt de gedachte. Zo werkte dat immers ook bij Facebook en Google, dus waarom niet voor jou?

De genoemde voorbeelden zijn Amerikaanse bedrijven waarbij investeerders gewend zijn om grote bedragen neer te leggen voor de kans om met een dergelijk bedrijf naar de beurs te gaan (dergelijke beursgangen zijn in Nederland/Europa enorm schaars terwijl het in de VS redelijk normaal is om een deel van je eigen pensioen te beleggen in high-risk startups).

Los daarvan blijkt het erg moeilijk te zijn om achteraf om geld te vragen. Veel gebruikers voelen zich misbruikt. Vooral de gebruikers van het eerste uur die als fans jouw dienst gepromoot hebben zullen dat vinden.

Daarnaast is het voor een bedrijf een enorme switch. Je klantrelatie gaat van een vriendelijke relatie (fans) naar een commerciële relatie (hoewel je best joviaal en vriendschappelijk naar je gebruikers kan blijven zoals Mailchimp dat doet).

Maar de advertenties dan?

Een veel gehoord argument is dat dit probleem minder erg is met advertenties. De dienst blijft gratis en zelfs de die-hard fans vanaf het begin snappen dat je geld moet verdienen om te overleven. Advertenties zijn dan de manier om geld te verdienen aan je opgebouwde ‘traffic’.

Helaas is advertentieruimte tegenwoordig steeds goedkoper aan het worden omdat iedereen tegenwoordig op zijn blog, game of app een centje probeert bij te verdienen. Met dit steeds grotere aanbod van advertentieruimte dalen de inkomsten uit advertenties enorm.

Tenzij je -zoals Facebook en Google – zeer veel informatie over je gebruikers beschikt zodat jouw adverteerders zeer gericht op de juiste doelgroep kunnen adverteren is dit niet de manier om je bedrijf te bouwen.

Focus op echte cashflow

Internetbedrijven denken om de bovenstaande reden dat zij anders zijn dan andere bedrijven. Zelfs in 2014 kom ik deze gedachte nog regelmatig tegen. Er is niets mis mee om traffic te bouwen door gratis dingen weg te geven, zolang je maar vanaf het begin af aan bezig bent met het creëren van een echte cashflow.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Comments are closed.