Tips voor succesvolle crowdfunding

Eerder schreef ik over het nieuwe crowdfunding platform TheWayv. Onlangs hebben zij een handig handboek uitgebracht voor startende crowdfunders. Hier een aantal tips van hen op een rij.  

TheWayv geeft aan dat succesvolle crowdfunding voornamelijk voortkomt uit drie aan elkaar verbonden activiteiten, namelijk: het vertellen van jouw verhaal, het bouwen van volgers en het belonen van supporters.

crowfunding tips

 

Crowdfunding tip: Start met het verhaal

Een geweldig idee verkoopt zich zelf. Yeah right! Zolang niemand je idee kent zal het een eenzame dood sterven. Get out there! Vertel je verhaal en help anderen ook jouw verhaal te vertellen.  Je eigen verhaal maken is niet genoeg, het moet ook verhaal van jouw publiek, jouw supporters, jouw fans worden. Stel hen in staat om hun eigen verhaal te maken.

Hou daarvoor je verhaal simpel en geef hen de ruimte om zelf een rol te spelen in het verhaal. Reclamejongens zeggen ze wel eens ‘the product is the hero’, bij crowdfunding is het ‘we are the movement, we are the hero’s’. Samen ergens deel van uitmaken en samen iets bereiken.

 

Crowdfunding tip: Werf volgers

Het tweede geheim van crowdfunding is het verzamelen van de juiste mensen op de juiste tijd. Crowdfunding volgt daarmee het proces van productinnovatie. In elke fase van je project heb je verschillende mensen nodig om je project op gang te krijgen. Denk daarbij aan ‘early backers’, vrienden en familie die in je geloven en jou het allerbeste gunnen. Zij scheppen een basis van vertrouwen. Zorg dat zij zich committeren VOORDAT je live gaat zodat je direct een vliegende start doormaakt.

Daarna zullen de ‘early adopters’ instappen. Mensen die overal als eerste bij zijn. Zij investeren in dingen uit pure passie voor het onderwerp, maar soms ook vanwege de mogelijkheid om hun reputatie eer aan te doen. Het is het type mensen die het niet erg vinden om de eerste met de nieuwste revolutionaire Nokia te zijn ook al blijkt het ding later te floppen. De kunst is om vindbaar te zijn voor deze mensen.

TheWayv noemt de derde groep de ‘wannahaves en wannabe’s’. Dit zijn mensen die graag deel willen uitmaken van jouw beweging. Die willen kunnen zeggen “Kijk, dat heb ik helpen bouwen!’ Inspireer deze mensen, vertel waarom je graag doet wat je doet en hoe zij daaraan kunnen bijdragen.

Dan is er een groep van ‘likers’, mensen die actief zijn op social media en een groot netwerk hebben. Zij zullen niet perse investeren, maar wel kunnen je verhaal op grote schaal verspreiden als je ze regelmatig voedt met nieuwe of grappige content (nieuwsbrieven, video’s en plaatjes, updates).

Later in het proces kom je ‘koopjesjagers’ en ‘resellers’ tegen. Koopjesjagers zijn mensen die gevoelig zijn voor voordeeltjes en kortingen. Vertel op welke manier er voordelen zijn te behalen als ze je tijdens je campagne steunen. Met de ‘resellers’ kan je grote slagen maken. Dit zijn hele vriendengroepen, bedrijfsverenigingen of winkelketens. Zij zijn bereid om grotere donaties te doen in ruil voor mooie packagedeals. Heb je die binnen dan heb je echt momentum.

Crowdfunding tip: Beloon iedereen die je support (op welke manier dan ook)

Het derde geheim van crowdfunding is volgens The Wayv het belonen van je crowd. Wees daarin creatief.  Dat kunnen je producten zijn of de diensten die je gaat aanbieden. Maar je kan ook fun merchandise voor je campagnes uitgeven, zoals bedrukte t-shirts, buttons of andere geschenkjes. Bedenk. Mensen supporten je niet alleen vanwegen het rendement of het product. Ze willen laten zien dat zij iets helpen bouwen, zij willen laten zien dat ze ergens bij horen. Help ze daar dan ook bij!!! En bedank iedereen persoonlijk die je project steunt (via video’s of vermelding van backers op je website).

Meer tips over crowdfunding kan je vinden in deze whitepaper van TheWayv.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Comments are closed.