Omzetgroei verhaal: Van 6 naar 100 miljoen in omzet in twee jaar

Een Frans bedrijf dat appelsapjes verkoopt in de VS laten groeien met meer dan 1000% in twee jaar. Dat is best wel knap. Wat kunnen wij daarvan leren?

Meena Mansharamani trad op haar 48ste aan als baas van het Noord Amerikaanse deel van Materne’s divisie die verantwoordelijk was voor haar appelsap product, GoGo squeeZ. Er was een beperkte distributie die 6 miljoen dollar in omzet bracht.

Vandaag is het te koop bij alle grote zaken en verdienen ze 70 miljoen dollar omzet van de 100 miljoen dollar die de supermarkten eraan verdienen. Hoe heeft ze dit gedaan?

Mansharamani is een bijzondere dame. Ze was hiervoor ooit hoofd productinnovatie bij PepsiCo en heeft een diploma van Havard in de neurobiologie. Niet perse het CV voor zulke groei.

Belachelijke doelstellingen

Ze begon door direct groot te denken. Niets SMART, niet redelijk doen, maar hoppa stevige doelstellingen. Ze wist dat haar product van makkelijk mee te nemen appelmoes -100% fruit, zeggen ze- ideaal was voor moeders die nu nog steeds appelmoes kochten in potjes. Deze potjes maakten nog 15% van haar markt uit. Het roer moest om.

Ze verkocht aan een aantal grote supermarkten dus besloot ze eerste de weg van de minste weerstand te kiezen. Meer verkopen aan de huidige klanten. en promoot het naar de klanten.

Vroeg veel investeren

Mansharamani wist met de visie van de grotere markt haar investeerders te overtuigen. Waar ze eind 2010 met 2 man in een gedeeld kantoor zat had ze het jaar erop zes verlopers en acht marketing medewerkers in een nieuw kantoor.

Een linke strategie maar ze was ervan overtuigd dat het van groot belang was om momentum op te bouwen. Vandaag hebben ze 30 man aan het werk rondom sales en marketing en nog eens 90 in operations.

Verstandig mensen aannemen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je zomaar iedereen moet aannemen. Ze moest snel belsissingen nemen zonder impulsief te handelen. Elke kandidaat heeft ze twee tot drie keer zelf ontmoet en bestede tot 10 uur aan hen.

Blijf elk dubbeltje omdraaien

Dat je hard groeit in personeel wil niet zeggen dat je met geld moet gaan smijten. Although Mansharamani managed to convince investors to invest more ahead of the demand, she stayed disciplined in her spe Ook niet als je de support hebt van jouw investeerders. Juist niet zou je zelfs zeggen. Een krap marketing budget was één marketing budget voorbeeld hiervan. Het dwong he om creatief met social media om te gaan.

Ga naar buiten!

Het is een terugkerend thema op Venturehacking.nl maar ook Mansharamani is ervan overtuigd dat het succes voor een groot deel te wijten was aan het continu persoonlijk contact hebben met de eindklant.

Ook haar retailers ging ze graag zelf naartoe om continu hen persoonlijk op de hoogte te houden van nieuwe campagnes en innovaties die eraan kwamen. Daarmee werden hun partner ook enorm enthousiast.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Comments are closed.