De regelmatige bezoeker van Venturehacking zal het al opgevallen zijn dat ik een livechat als pop-up aan Venturehacking heb toegevoegd. Hierbij mijn ervaringen.
Eerder schreef ik over OLark, maar ik ben gaan experimenteren met SnapEngage en ik ben er best tevreden mee.
LiveChat brengt je in contact met bezoekers(groepen) die je eerst niet kende.
De chats met bezoekers zijn vaak erg leerzaam. Mensen komen op je site en zijn naar iets op zoek. Soms vinden ze het niet direct. De vragen geven jouw tips om ervoor zorgen dat de pagina waarop zij binnenkwamen beter aansluit op de wensen van je bezoekers. Daardoor zal men in de toekomst langer op je site verblijven. Dat zal Google ook vast fijn vinden.
Wat ook leuk is, zijn de gesprekken met klantengroepen die normaal niet je product zouden kopen omdat je simpelweg geen producten voor hen hebt, maar die wel op jouw site komen vanwege een interessant artikel dat hen helpt bij een specifiek probleem. Zo kom je zomaar op nieuwe product/dienst ideeën.
LiveChat kan helpen bij conversie
Zondermeer helpt LiveChat bij de conversie op je site. Het is het geeigende middel om twijfelaars over te streep te trekken. Verder helpt het bij het verzamelen van vragen waar bezoekers mee zitten om hun beslissing te maken. Het beantwoorden van deze vragen is belangrijk, het later aanpassen van je site naar aanleiding van deze vragen is essentieel.
Kan irritatie opwekken bij gebruikers
Op de verschillende sites waarbij ik betrokken ben heb enorm leuke positieve reacties ontvangen. Hier op Venturehacking reageerde mensen enorm positief, maar dat is ook te verwachten aangezien veel van de lezers zelf een interesse hebben voor nieuwe tools om slimmer te ondernemen.
Op andere sites ligt dit iets genuanceerder. Mensen kunnen de pop-up als storend ervaren, vooral als hij op meerdere pagina’s tevoorschijn komt. Ook moeten sommige bezoekers er even aan wennen. Het is nieuw en mensen kunnen daar ook wat geïrriteerd op reageren. Zorg daarom dat je pop-up voor een aantal pagina’s afgesloten is. Welke pagina’s dat zijn hangt af van je site. Maar mijn ervaring is dat je bij pure content pagina’s je bezoeker met deze pop-up stoort in het lezen terwijl je bij product pagina’s prachtig mensen van dienst kan zijn.
LiveChat kan jou uit jouw flow halen
SnapEngage is aangesloten op mijn Skype account. Dit kan als gevolg hebben dat ik zelfs ‘s avonds een pop up krijg van Skype met de melding dat iemand een vraag heeft of simpelweg een klik heeft gemaakt in het chatveld. Dat kan je behoorlijk uit je werk halen. Dat is natuurlijk geen probleem voor je serviceafdeling of je receptie die zijn gewend om de hele dag ‘gestoord’ te worden. Maar als jij een belangrijke offerte moet maken dan kan het vriendelijk te woord staan van een website bezoeker best lastig zijn. Helemaal als mensen geklikken terwijl jij aan het antwoorden bent. Enorm frustrerend. Hoe dan ook, is het daarom handig om je belangrijkste links in een geopend worddocument te hebben staan. Dan hoef je niet steeds naar bepaalde links van producten/pagina’s te zoeken voordat je jouw bezoekers een link kan sturen.
Over het geheel ben ik positief over dit soort tools, maar het vergt wel wat lesjes om er het maximale uit te halen.