De beste apps zijn elegant, makkelijk in gebruik, fijn om naar te kijken and doen precies wat je wil dat ze doen. Dit is makkelijk zegt dan gedaan, daarom hier een paar tips rondom veel gemaakte fouten bij app ontwikkeling.
Te veel in beeld
Less is more, helemaal als je ook nog eens van een klein scherm moet werken. Probeer 50% van je buttons na je eerste ontwerp te dumpen. Grote kans dat je er daarna misschien nog steeds teveel hebt, maar het is een begin. Denk als Steve Jobs, je bent pas klaar als het zo simpel mogelijk is. Laat mooie fratsen achterwege.
Geen samenhang
Bedenk standaarden hoe je met je ontwerp gaat werken en hou daaraan vast. Standaarden rondom hoe gebruikers van pagina naar pagina gaan (button of slide), hoe de menu’s inelkaar zitten (tabs, pulldown, altijd zichtbaar of niet?) en andere user-interface zaken. Maar deze standaarden en blijf daarbij.
Als je de boel aanpast zal je dit over je hele app moeten doen, want een consistent ontwerp maakt het veel makkelijker voor gebruikers om met jouw app te leren werken.
Snelheid
Zorg dat je app snel laadt. Je gebruikers geven geen ene moer om jouw interne sorres rondom je upload verbinding of andere zaken. Het moet werken en snel. Kijk uit met te grote plaatjes die een invloed hebben op jouw laadtijd. Geef – desnoods- mensen de mogelijkheid om zware functies te cancelen als ze te lang duren.
Het mooiste is als je bepaalde essentiële informatie al kan pre-loaden zodat men daar niet op hoeft te wachten.
Te lange en slechte zinnen
“Ik schrijf u deze lange brief, want ik had geen tijd voor een kortere.” Dit is een spreuk die helaas nog op veel apps slaat als het aankomt op de teksten die je hierin aantreft. Als er lange, kromme zinnen in de app zitten is dat vaak een teken dat het een eerste versie is.
Überhaupt is veel tekst vaak een teken dat het ontwerp niet intuïtief genoeg is. Denk daarom “Moet ik hier wel tekst plaatsen of kan ik het met mijn ontwerp oplossen? ” en denk daarna “Hoe kan ik dit zo snel en simpel mogelijk uitleggen?”.
Één van de eerste arcade spellen van Atari had een handleiding van twee regels. “1. Insert coin, 2. Kill Klingons”.
Afwijken van wat te doen gebruikelijk is
Wees niet tegendraads, tenminste, niet als het op ontwerpen binnen platforms aankomt. Android, iOS, ze hebben allemaal karakteristieken waar de gebruikers mee bekend zijn. Sterker nog, deze gebruikers verwachten eenzelfde manier van bediening in jouw app tegen te komen.
Ze kochten jouw app om hem direct te gebruiken. Niets is dan zo vervelend als je eerste ‘ermee moet leren omgaan’. Leer daarom de standaarden van je gekozen platform uit je hoofd.
Help
Een ‘Help’ of “FAQ’ gedeelte is volgens veel ontwerpers een teken dat je het opgegeven hebt. Een app zou zonder moeten kunnen en als je denkt de gebruikers vriendelijkheid van jouw app te verbeteren door er een ‘help’ button bij te plaatsen dan heb je het mis.
Ik ben hierin wel een minder grote hardliner dan veel ontwerpers. Ik denk dat het soms niet anders kan, maar dat je dan wel moet tracken wanneer en waarom mensen naar dit gedeelte gaan van je app. In-app-monitoring is hierin essentieel.