Business tools Slim met geld — 01 juli 2012
Handige oplossing voor compliance?

Na een degelijke financiële huishouding is de juridische basis van startende ondernemingen vaak sterk verwaarloost. Zijn er oplossingen om dit vroeg aan te pakken?Net als bij de financiële huishouding is de juridische basis van een groeiende onderneming vaak pas relevant wanneer er iets mis gaat. Als het goed gaat richten we ons op de klanten, het product en de processen om deze te leveren. Iedereen zal zeggen dat de administratie belangrijk is, maar ook een bijzaak. Klanten gaan voor.

Daardoor is de juridische basis van starters vaak zeer zwak. Niet alleen de algemene voorwaarden zijn zwak, maar ook de processen waarmee ze naar de klant gaan. Nu is dat in de eerste dagen van je bedrijf niet relevant, maar naarmate je groeit kunnen juridische onderbelichte zaken even hard -zoniet harder- meegroeien.

Daar komt nog bij dat wanneer je groter wordt andere partijen sneller denken dat er wat bij jou te halen valt. Als er iets mis gaat is er minder sympathie, maar ligt er direct een claim. Doordat je klanten groeien gaan zij ook zakelijker en formeler met jouw bedrijf om en wordt ‘compliance’ nog belangrijker.

Sociale media als compliance risico

Daar komt nog bij dat nu met sociale media, als belangrijke factor voor marketing en sales dat er allerlei uitingen namens jouw bedrijf gedaan worden via steeds meer kanalen. Dit is lastig bij te houden waardoor de risico’s (zeker in de VS) stevig kunnen toenemen.

Een goede jurist kan je daar bij helpen. Maar juristen zijn duur en leveren niet direct iets op. Dat is dus lastig voor slimme starters.

Betaalbare oplossing voor compliance

Daarom zetten we nu de zoektocht in naar betaalbare oplossingen voor dergelijke compliance uitdagingen.

Vandaag kwam ik CMP.LY tegen. Niet direct de totaaloplossing voor Nederlandse ondernemers, maar wel boeiend voor ondernemers die veel (of steeds meer) met sociale media doen en daarom hun risico op dat vlak zien groeien.

CMP.LY organiseert al je ‘disclosures’ voor jouw soci1al media zodat je voldoet aan de -Amerikaanse- wetten en regelgeving wanneer je gegevens deelt.

Je kan het gebruiken voor

  • Corporate Communicatie
  • Investor Relations
  • Financial Disclosures
  • PR
  • Social and Digital Media Wedstrijden
  • Content Promoties met derden
  • Acties
  • Affiliate Marketing
  • Ambassadeur Netwerken
  • Employee Communications
  • Agent Network Management
De kosten beginnen vanaf 600 dollar per maand, dus is wat meer voor de doorgroeiers onder ons.

Ik ben op zoek naar vergelijkbare oplossingen in Nederland. Stay tuned.

 


Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie