De basis van app marketing

De App markt is overladen met geweldige apps, maar de meeste ontwikkelaars hebben weinig kaas gegeten van marketing. Daar ligt jouw kans. Hier een aantal handige tips. 

Eerder schreven we al over technieken waarmee je snel veel gebruikers kon krijgen voor je app, maar voordat je deze technieken gaat gebruiken is het van belang om het verhaal van je app scherp te hebben. Jouw taak is om een logische verbinding te maken tussen het nut van jouw app, het icoontje, de uitleg, de screenshots tot aan de download knop.

De kern

Het begint met een uitleg van je propositie, je pitch. Leg in paar zinnen uit welke probleem je oplost of waarom dit zo leuk is. Mensen kopen op basis van ‘gewin’, ‘gemak’ of  ’genot’. Zorg dat je verhaal op minstens  één van deze basis behoeftes aanhaakt. Hou dit verhaal scherp in de gaten bij de volgende stappen.

Icoontjes

Het eerste wat mensen zien van je app is meestal het icoontje. Het is ook het icoontje dat mensen op hun telefoon met zich meedragen en aan denken wanneer ze weer door hun app’s heenlopen. Vergelijk het maar met de cover van een boek. Kortom, belangrijk.

Het moet er daarom goed uitzien, fris, de kern van jouw verhaal samenvatten en ook nog eens de aandacht trekken. Geen makkelijke opgave en iets waar je wellicht belachelijk veel tijd aan moet besteden voor iets zo relatief simpel.

Titel 
Bij het selecteren van een naam cq. titel van je app moet je uitkijken dat je niet de literaire held gaat uithangen. Een mooie titel werkt misschien bij een boek dat je in de winkel ziet liggen, maar in de online en app wereld heeft dat weinig nut. Mooie literaire vondsten bewaar je voor je bedrijfsnaam. De reden?  80 procent van de zoekopdrachten in app-markten zijn gericht op functionaliteit. Kortom, het is essentieel dat jouw naam aansluit bij de relevante zoekopdrachten rondom jouw app.


Bron: Chomp.com

Beschrijving

Je beschrijving is eigenlijk gewoon een sales tekst. Prikkel mensen, denk terug aan je pitch en start hiermee. Goede schrijvers weten wat de belangrijkste zin is van een boek. De eerste. Die zorgt er namelijk voor dat je gaat lezen. Deze beschrijving moet helder en vooral krachtig zijn over het nut dat de gebruiker gaat beleven. Zelfs bij een zg. freemium model is het essentieel om mensen enthousiast te maken omdat zij de tijd moeten steken in jouw app voordat je geld aan ze gaat verdienen. Gebruik kreten als “Top App 2012”, “Most fun game available” en vraag om de download bijv.“Check out the screenshots and see for yourself.”

Screenshots

Screenshots zijn geweldig om te laten zien wat je in huis hebt. Geef waar het kan een regel uitleg bij de plaatjes. Het oude kranten adagium “de foto’s zijn belangrijker dan het artikel” gaat ook in deze markt op. Veel mensen lezen de beschrijving niet eens maar gaan direct door naar de plaatjes. Leggen de plaatjes niet voldoende nadruk op het nut en gebruikersgemak dan is men zo weer weg. Laat niet teveel details zijn, maar blijf in controle over je boodschap. Ga weer terug naar je kernboodschap en kijk of dit goed overkomt. Hou het helder.

Keywords
Keywords zijn onzichtbaar voor je gebruikers, maar ze zijn wel essentieel om gevonden te worden. In feite is dit een tweede kans voor je app mocht je ideale naam al vergeven zijn. Let erop dat je niet alleen 100 procent relevante keywords erin zet, maar ook aanverwante onderwerpen die ook veel gezocht worden.

Categorie
Dit is één van de belangrijkste keuzes. In welke categorie hoort jouw app? De App-stores ordenen de wereld volgens een aantal kolommen. Deze categorieën hebben elk hun eigen rankings. De keuze voor de juiste kolom is essentieel met namen omdat men ook door deze categorieën bladert.

Selecteer daarom de meeste relevante categorie voor je app wanneer je deze voorlegt voor een review. Je mag overigens je app in meerdere categorieën indelen en je kan altijd later nog middels een update alsnog een categorie verwijderen of toevoegen. Maar je wilt het liefste direct goed zitten. Soms moet je daar ook mee experimenteren. Apps die bedoeld waren als grap blijken het soms beter te doen in een meer serieuze categorie en andersom.

Aanpassen

Zolang je app in de markt leeft, leer je van gebruikers. Dat geeft je een grote lijst aan kansen om de app te verbeteren en dus ook je marketing. Pas gerust je icoontjes aan, screenshots, titel, beschrijving om het resultaat te verbeteren. Pas één keer aan per week en meet het effect. Het plan-do-check-act principe is ook hier van toepassing.


Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(1) Reader Comment

Geef een reactie