Bouw je eigen app imperium

Drie jaar geleden was Chad Mureta bijna overleden. Na een heftig ongeluk raakte hij bijna zijn arm kwijt. In het hospitaal las hij zich in over de ontwikkelingen van de nieuwe app-industrie. Na achttien maanden pijnlijke revalidatie, een ton aan ziekenhuisrekeningen (slechte verzekering) en een slechte baan als makelaar op provisiebasis in de VS, besloot hij het erop te wagen. Hij leende 1.200,- dollar van zijn schoonvader en maakte de sprong. Drie jaar later heeft hij een app-bedrijf dat hem tonnen oplevert zonder dat hij er veel tijd aan hoeft te besteden.

Dat er aan apps geld te verdienen is wisten we natuurlijk al. Opvallende verkopen als “Draw Something” dat voor 210 miljoen dollar aan Zynga werd verkocht en niet te vergeten Instagram dat voor één miljard door Facebook werd gekocht spreken voor zich. Zijn deze gevallen “één op de miljoen” of is succes hier dupliceerbaar?

Chad toont aan dat het wel degelijk mogelijk is om systematisch geld te verdienen in deze branche. In slechts twee jaar heeft hij drie app-bedrijven opgericht die miljoenen dollar in omzet hadden. Twee maanden na zijn eerste lancering had één van zijn apps al een omzet van 30.000 dollar per maand. Eind vorig jaar had Chad een maandelijkse omzet van 120.000 dollar. Niet slecht voor een toko die hij maar vijf uur per dag via zijn iPhone in de gaten hoeft te houden. Chad claimt meer dan veertig apps te hebben ontwikkeld en meer dan 35 miljoen wereldwijde downloads te hebben gehad. Meer dan 90 procent van zijn ontwikkelde apps bleken geld op te leveren. Hier is zijn succesformule.

Succesformule voor het bouwen van apps

Allereerst moeten we beginnen met de opmerking dat de app markt nog steeds een sterk groeiende markt is en dat en nog voldoende ruimte is voor ondernemers. Zoals er nog elke dag kansen voor nieuwe – soms super simpele – websites, zo zijn de kansen nog veel groter in de app-markt.

Stap 1:  Zorg dat je de markt leert begrijpen

Net als in elke markt is het van belang dat je haar dynamiek leert te begrijpen. The App Store is deze plaats. Volg de meest succesvolle apps, probeer deze uit. Wordt een kenner en kritische app-gebruiker. Besteed minstens twee tot vier weken aan het onderzoeken van de markt terwijl je voor zo’n honderd euro aan apps download en gebruikt. Deze gebruikers expertise is essentieel voor je succes.

Welke apps moet je downloaden? Welnu, Apple en Google hebben ieder steeds lijsten van de top-downloads. Die doen het goed, dus daar moet je van leren. Deze lijsten vertellen iets over het volume van de markt cq. de marktpotentie voor jouw app. Kijk niet alleen naar deze lijst, maar maak aantekeningen. Wat zijn de verschillende prijzen, business modelen, trends, marketing trucs, etc, etc?

Hier zijn een aantal vragen die jezelf moet stellen:

  1. Waarom is deze app succesvol?
  2. Hoe hoog staat deze in de ranking en voor hoe lang?
  3. Waarom kopen mensen deze app? (Ga niet zelf redenen verzinnen, maar lees de reviews)
  4. Zijn er fans van deze app?
  5. Werd ik zelf fan van deze fan na het gebruiken ervan?
  6. Koop je deze app als impuls artikel?
  7. Helpt deze app bij het vervullen van een behoefte die ik heb?
  8. Gebruiken mensen het regelmatig?
  9. Hoe is deze app vermarkt? Kijk hierbij ook naar de screenshots, het icoontje en de beschrijving.
  10. Waarom doet deze app het beter dan vergelijkbare apps?
  11. Wat kost deze app? Zijn er mogelijkheden tot in-app aankopen, zijn er advertenties?

Stap 2: Verbeter bestaande succesvolle apps

Probeer je eerste app niet iets radicaal nieuws te maken. Kijk gewoon naar wat het goed doet en bouw jouw idee daaromheen. Is dat teveel werk? Probeer dan een ander idee.

Chad zet een grote nadruk op het nadoen van de succesvolle app in plaats van iets totaal nieuws te ontwikkelen. Als je echt leert van de markt dan respecteer je wat er succesvol is en dan ga je niet vanaf het begin tegen de stroom in zwemmen is zo zijn gedachte.

Chad ontwikkelde op die manier een emoticon app (Emoji) waarbij hij eerst keek naar wat de markt te bieden had en downloadde alle belangrijke apps. Daarna dacht hij aan wat zijn ergernissen waren, wat er beter kon en maakte daarvoor een oplossing die je vaker kon gebruiken in plaats van een app die je maar een keer gebruikt. Deze laatste aanpassing bedacht hij toen hij zich afvroeg hoe de eerdere app-ontwikkelaars geld konden verdienen als de deze app maar één keer hoeft te downloaden.

Deze app was in slechts twee weken ontwikkeld. Het had een zogenaamd freemium model. Dat wil zeggen dat het gratis is om te downloaden, maar dat het mogelijk is om te ‘upgraden’ naar een versie met meer mogelijkheden. De leverde hem na een week bijna 500 dollar per dag op.

Hier is een simpele checklist voor het nagaan of je een app kan verbeteren.

Stap 3: Ontwerp de app ervaring (voordat je gaat programmeren)

Tijd om je idee tastbaar te maken. Maar let op! Niet door direct code te schrijven, maar door je te richten op de gebruikerservaring.

Teken het eerst even uit op papier. Oldschool! Ok, sommige mensen gebruiken ook wel eens Draft. Zolang het je idee maar goed overbrengt. Leg het daarom ook even voor aan iemand die jouw idee nog niet kent.

Maak ook gebruik van referenties aan bestaande apps wanneer je een programmeur de opdracht geeft om jouw app te bouwen. Maak bijvoorbeeld screenshots van vergelijkbare apps om stylen en functionaliteiten toe te lichten. Wat gebeurt er als men een button indrukt, wat als men alleen een button selecteert? Wees specifiek. Hoe duidelijker, hoe beter.

Wees je bewust dat programmeren iets anders is dan photoshoppen. Soms kan het een enorme klus zijn om ergens een extra button bij plakken. Zo’n opmerking is als een aannemer vragen om de badkamer toch maar in die andere kamer te plaatsen.

Stap 4: Registreer jezelf als app ontwikkelaar

Nu je hele idee op papier staat zal jij jezelf moeten aanmelden als ontwikkelaar bij het platform waar jij jouw app op wil hebben. Zet een “developer account” op zodat je jouw app kan aanbieden één van de app-shops.

Hier zijn de twee hoofdshops van het moment:

Apple iOS — Registratie fee is 99 dollar per jaar.

Android— Registratie fee is 25 dollar per jaar.

Chad raadt aan om je eerste app voor Apple te maken, omdat Apple gebruikers makkelijker geld zouden besteden aan apps.

Zorg in ieder geval dat je de review guide leest van de betreffende app-store. Sommige apps worden bijvoorbeeld niet toegelaten. Het zou behoorlijk zonde van jouw tijd en geld zijn als je app-idee uiteindelijk niet door de selectie komt.

Stap 5: Vind een programmeur voor je app

Je eigen app jezelf coderen duurt te lang. Zeker als je het jezelf aan het leren bent. Daarnaast is het risico op fouten erg groot. Misschien zelfs te groot voor je eerste keer.

Belangrijker nog, als je uiteindelijk meerdere apps naast elkaar wil ontwikkelen zal je zaken moeten uitbesteden. Chad kiest er daarom voor om te werken met programmeurs. Maar hoe vind je die?

Dit is niet eventjes gepiept. Je zal op verschillende freelance platforms je klus moeten plaatsen, sollicitanten filteren, ze interviewen, hen een geheimhoudingsverklaring laten tekenen, je idee uitleggen, hen een test laten bouwen en dan pas begint het echte werk. Maar dit alles moet je een hoop ellende in de toekomst besparen. Leer hoe je dit proces effectief kan doorlopen, want als je een meerdere apps wil ontwikkelen heb je er meer dan één nodig.

Hier heb ik een samenvatting van Chad’s visie over het inhuren van app-programmeurs samengevat. 

Stap 6: Teken, deel en start.

Je idee moet je beschermen. Dus zorg voor een goede geheimhoudingsverklaring en laat je programmeur deze ondertekenen. Pas als deze is ondertekend deel je jouw idee en schetsen met de programmeur.

De snelheid waarmee een programmeur overigens op je vragen reageert is een goede indicator hoe lang het ontwikkelproces zal duren. Duurt het lang voordat je een antwoord krijgt op je geheimhoudingsverklaring dan zal het programmeer proces waarschijnlijk ook lang duren.

Vraag daarna specifiek hoe je programmeur denkt dit te gaan maken. Let op als je twijfel hoort. Versimpel je idee, of zoek een andere programmeur. Voor je eerste idee wil je geen risico’s nemen.

Pas als je zeker bent van je zaak huur je jouw programmeur. Maak een plan met een strakke tijdlijn. Probeer de app in stukjes te hakken en maak een planning die daarbij hoort.

Stap 7: Begin met code schrijven voor je app

Ga hierbij ook voortvarend maar voorzichtig te werk. Voer langzaam het werktempo en niveau op. En wees je bewust van de aloude regel in het zakenleven. “Hire slow, fire fast.” Chad hanteert een drie stappen proces tijdens het coderen.

Stap 8: Testen van je app

De app-markt is niet zo vergevingsgezind. Bij een website kan je eerst een test lanceren en kijken hoe mensen daarop reageren en dan zsm de boel verbeteren. Er is geen betere leerschool dan de echte wereld. Maar bij apps tellen de eerste recensies en ratings erg zwaar, dus is het van groter belang dat je direct spot-on bent.

Om te beginnen moet je app doen wat het beloofd. Loop elke knop of functie door. Neem niet zomaar aan dat iets werkt omdat het de vorige keer ook werkte. Zorg ook dat je niet de enige bent die ‘test’. Vier ogen zien meer dan twee en helemaal als die twee extra ogen fris en fruitig zijn. Zorg dat mensen die weinig app ervaring hebben je app testen. Dan weet je zeker dat je app ‘fool-proof’ is. Wat voor jou logisch is -omdat het jouw idee was – is voor een ander misschien wel raar.

Hier is een checklist met wat tools om je app te testen. 

Stap 9: Breng je app naar de markt

Nu is het tijd om je app naar de markt te brengen. Daarvoor zal het eerst door een review bij de app markt moeten komen.  Het is daarbij een goed idee om je daarbij te laten begeleiden. Bijvoorbeeld door je programmeur. Geef overigens niet je developers account gegevens aan iemand, laat iemand je gewoon zien hoe hoe het moet via Skype of GoToMeeting. Na een weekje of anderhalf is hopelijk je app goedgekeurd.

Stap 10: Marketing van een app

Nu komt een ander lastig deel. De markt is namelijk druk. Er zijn duizenden geweldige apps, maar gelukkig zijn meeste ontwikkelaars niet geweldig in marketing dus daar kan jij weer het verschil maken. De kern gaat hierbij om het beslissen waar jij het verschil maakt en je daarop te richten. Focus! Het is jouw doel om mensen van je titel naar de aanschaf te leiden. Hiervoor hebben we een aantal app marketing tips voor je samengevat. 

 

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(1) Reader Comment

Geef een reactie