Wanneer heeft een Groupon deal zin voor een ondernemer?

Deze maand ging een wafel toko over de kop. De eigenaar gaf Groupon de schuld! Daarom een update van dit artikel over wanneer het nuttig kan zijn om als ondernemer wel of niet gebruik te maken van dergelijke kortingsites. 

Online kortingsbonnen kunnen een goede manier zijn om klanten aan te trekken. Maar kijk goed uit. Zo zijn de spookverhalen van startende ondernemers niet uit de lucht gegrepen. Zo was er een startende taartenbakker die na een Groupon deal de rest van het jaar onder kostprijs 10.000 cupcakes moest maken en ken ik zelf nog het verhaal van kappers die de helemaal gek werden van de zoveelste moeilijke kortingsbon klant. Recent had een wafel exploitant zich stevig verslikt in de lange tijd dat Groupon erover deed om het geld over te maken.

Eigen schuld zul je denken. Klopt. Maar een beetje relativering is hier op zijn plek. Voordat Groupon naar de beurs ging waren  zij namelijk erg agressief in het binnenhalen van zoveel mogelijk omzet en met het huidige slechte nieuws gaat dat niet anders zijn. Voor het netjes voorlichten van jou als startende ondernemer is geen tijd. Dus let op! Als je deze deal niet de juiste voorwaarden meegeeft, kan het zomaar je laatste zijn.

Hoe deze deal jongens werken

Een LivingSocial of Groupon biedt haar netwerk een deal aan. Bijvoorbeeld een fotografie workshop van 200 euro voor 100 euro. Let op! Ze doen hun uiterste best om de prijs zo laag mogelijk te krijgen, maar dat is niet perse in jouw belang, wel die van hun. Zij ontvangen per deal een dikke marge, bijvoorbeeld 20 euro. Pats! In-the-pocket, hun pocket wel te verstaan. Daarna ontvang jij je 80 euro pas zodra een klant zijn kortingsbon bij jou inlevert en jij deze handmatig -jawel, je leest het goed: Handmatig!- invoert in hun systeem. In de tussentijd trekken zij lekker rente. Daarnaast gebeurt het vaak dat partijen hun bon niet (op tijd) inleveren. Helemaal mooi voor die sites, omdat ze dan die 100 euro zelf mogen houden. Zelfs als een deal niet doorgaat wachten ze gerust drie weken met het terugbetalen van hun klanten en pakken ze dus zelfs bij slechte service rente. Aan daadwerkelijk alles wordt verdiend.

De truc hierbij is het aantrekken en verkopen zoveel mogelijk aantrekkelijke deals en deze en-masse uitzetten. Dat is één van de redenen waarom zij jou zullen verleiden om iets heel aantrekkelijks weg te geven voor een belachelijk lage prijs. Hun scripts zijn ook erg overtuigend. Welke startende ondernemer kan niet ’5000 potentiële nieuwe klanten’ weerstaan, terwijl het je ‘niets kost’.

Deal or no deal?

De truc is om de juiste afspraken te maken. Het gaat om de ‘deal structure’.

1. Weet wat een klant je waard is. Van Ben Mastboom leerde ik dat je jezelf bewust moet zijn van zowel de waarde die jij voor de klant betekend als de waarde die je klant voor jou betekend. Levert een klant je bijvoorbeeld na aftrek van ‘productiekosten’ 500 euro op, dan weet je wat je ongeveer aan je sales apparaat kwijt mag zijn.

2. Wees voorbereid. Vergeet niet dat een DailyDeal slechts één onderdeel is van dit sales proces. Je zal bijvoorbeeld ook tijd/mensen moeten vrijmaken om deze leads na te volgen. 5000 deals kan een onvoorbereide sales organisatie direct lam leggen.

3.  Zet een cap op de deal. Juist om de bovenstaande reden is het van belang om een afspraak zwart op wit te krijgen van het maximum mensen die gebruik kunnen maken van je deal. De tassendesigner Omar Munie leek het leuk om 8 exclusieve tasdesignworkshops aan te bieden bij Groupon en was not-amused toen Groupon er alsnog 200 verkocht. Omar cancelde de deal, waarna Groupon een louzy bericht doorstuurde en een hoop Munie fans teleurstelde. Overigens hield Groupon het geld van de fans een dikke drie weken vast op haar rekening.

4. Is er een match tussen de dealseekers en jouw doelgroep? Leads zijn alleen leuk als ze zicht bieden op meer. Als je een mooi restaurant hebt dat het moet hebben van zakelijke lunches en diners, biedt dan geen deal aan op een netwerk waar vooral studenten gebruik van maken. Laat je niet zand in de ogen strooien door mooie opmerkingen als “we hebben zo enorm veel mensen in onze database daar zit altijd wat tussen…”. Leads navolgen kost tijd en geld, besteed deze slim.Vraag om de echte data.

5. Geef nooit korting op je kernproduct. Ik sprak ooit een succesvolle ondernemer die mij vertelde dat je nooit korting moet geven op je kernproduct, omdat je daarmee direct de waarde van je hele bedrijf ondergraaft. Kortingen op randapparatuur, liflafjes en bijzaken zijn prima. Als dat je mensen in je zaak trekt zonder je in de vingers te snijden dan is dat prima. Linke soep dus als je als kapper korting geeft op een knipbeurt, terwijl je best korting van geven op een kleuring (of extra styling). Andersom snap ik om dezelfde reden niet dat er zo weinig restaurants onbeperkt frites of broodjes geven bij hun gerechten. Het kost niets, mensen gaan er meer van drinken, geven betere fooi en komen eerder terug.

Kortom, deals kunnen je als (startende) ondernemer veel traffic cq. leads opleveren, maar zorg dat de deal in jouw voordeel werkt. Anders kan is het misschien wel je laatste deal.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Comments are closed.