Marketing tools Versnellen — 08 april 2012
Technieken om te groeien via gratis mond-tot-mond reclame

Als startup wil je groeien. Een te gek product is niet genoeg. De wereld moet het horen. Maar als je geen budget hebt voor marketing wat moet je dan?

Groei

Één van de technieken om slimmer te groeien is door ervoor te zorgen dat jouw klanten jouw product of dienst aan hun relaties gaan aanbevelen. Voor bedrijven die een product dat erg door relatie – bijvoorbeeld consulting, maar ook kappers- is dit essentieel. In een artikel van Havard Business Review werd het meten van hoe vaak jouw klanten anderen aanraden om bij jouw te kopen “The One Number You Need to Grow” genoemd.

Maar wat zijn de tools die we tot onze beschikking hebben?

Bouw het in je product

Als je een dienst hebt waarmee je klant direct op internet zit (een website, tool, app, ..zoiets dus) is het makkelijker om mensen dit te laten delen. Zorg dat je het ‘aanraden’ een onderdeel maakt van je product. Hotmail indertijd groeide als een gek nadat het onder elke mail een kopje had geplaatst met een link waarbij mensen erop werden gewezen dat zij ook een gratis email adres konden krijgen. Niet elk product leent direct daar automatisch voor, maar soms loont het om jouw product iets socialer te maken. Waarom kappers nog steeds geen mini fotoshoot doen met klanten die net helemaal gestyled zijn snap ik nog steeds niet. De facebook aandacht voor je nieuwe zaak zal enorm zijn en wie weet kan je er ook iets extra’s voor vragen.

Maak iets het delen waard

Facebook, Twitter, LinkedIn als je mensen aan het delen krijgt dan ben je goed bezig (mits je die traffic naar omzet brengt natuurlijk). Kern hiervan is dat wat mensen met jouw product maken ook het delen waard moet zijn. Dat is lastig. Niet elk beroep leent zich daarvoor. Denk maar aan een accountant of fiscalist. Ik zie zelden iemand die op LinkedIn zegt “wow, ons jaarverslag is uit. Kick-ass, check it out!” of “Zie hier hoe ik dit jaar de fiscus beet heb genomen.”

Maar denk je eens in. Een klant van de fiscalist heeft een mooie auto showroom en heeft met veel directeuren als klant. Zou het dan niet een idee zijn om één fiscale tip rondom auto’s naar die klant te sturen zodat deze het (met link naar jouw website) weer naar zijn relaties kan sturen?  Je hoeft geen online bedrijf te zijn om viraal te worden.

Maak het persoonlijk

Het is makkelijker klanten iets van zichzelf te laten delen dan iets van jou. Logisch toch? Zorg daarom dat klanten iets van zichzelf meekrijgen dat ze kunnen delen. De Efteling maakt grappige foto’s van je als je in de achtbaan zit. Waarom krijg ik de foto niet digitaal via sms (of nieuwere service)? Dan kan ik hem direct delen met de rest van de wereld. Sterker nog, laat het ze zelf maken! Wat is er nu persoonlijker dan iets dat je zelf hebt gemaakt?

Zorg dat het te vinden is voor Google

Het lijkt misschien wel off topic. Want wat heeft search engine optimalisatie nu te maken met je overtuigen van klanten om jouw bedrijf aan te raden. Het antwoord is: heel veel! Als klanten namelijk dingen maken die zij willen delen dan is het van belang dat ze naar jouw site linken zodat jouw pagina relevanter wordt in de online rankings. Nog belangrijker is dat zij wel eens nuttige informatie creëren die andere willen lezen. Als iemand daarop zoekt komt hij ook bij jouw site terecht. Dat is dan toch mooi meegenomen. Een bescheiden voorbeeld hiervan is Wikipedia. Maar ook Yelp, Quora and StackOverflow maken hiervan gebruik.

Maak het de moeite waard

Je kan ze natuurlijk ook omkopen. Dat hoeft niet perse in geld te zijn, maar dit kan ook met status te maken hebben. Twitter geeft mensen een getal waaraan je kan zien hoeveel mensen hen volgen. Dat is voor veel mensen een reden om Twitter naar hun hele adressen bestand te sturen. Crowdsoursing websites zoals Kickstarter maken hier ook gebruik van. Als geld op wilt halen via Kickstarter dan ga je online campagne voeren. Hoe gaaf is dat. Je klanten gaan campagne voeren zodat anderen op jouw site komen! Dealsites zoals Groupon maken hier ook gebruik van. Je krijgt iets als je anderen mee laat doen en – ze zeggen dat – je betere deals krijgt.

MegaHubs

Je kan natuurlijk ook hopen op de big bang! Dat is wanneer een bekend iemand jouw product of dienst actief gaat aanraden. Iedereen kent het Oprah effect. Wanneer zij een boek aanraadde was het de volgende dag uitverkocht. Wie zou jouw bekendheid zijn?

Zorg voor commitment

“Stay top of mind!” zie iemand ooit tegen mij. Hij bedoelde daarmee dat ik regelmatig de telefoon op moest pakken en interesse moest tonen. Elke manier waarop je als bedrijf laat weten dat je er voor je klanten bent is meegenomen.  Maar let op! Wil je commitment van je klanten, dan vraagt dat ook commitment van jou.

Meten, meten en nog eens …

En zoals altijd. Meet je resultaat. Probeer er achter te komen welke van de bovenstaande technieken het beste voor je werken en blijf het verbeteren.

 

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie