Marketing tools Versnellen — 05 maart 2012
Tips om meer uit je e-mailing campagnes te halen

Hoe kan je meer halen uit je email marketing? Hier een aantal tips die ik over de afgelopen jaren erg waardevol heb gevonden. 

Uit het oog uit het hart zegt men wel eens. Daarom hebben veel bedrijven een mailinglijst. Als het goed is al vanaf dag één (bijv. met behulp van eerder beschreven venturehacks). Maar de gebruikelijke periodieke mailing naar je relaties om ze ‘op de hoogte te houden’ staat een heel eind weg van de slimme campagnes die traffic naar je site brengt en die tot conversie  / sales leidt.

Hier zijn een aantal tips:

Blijf boeien 

Een te harde salespitch is niet de reden waarom mensen zich regelmatig door je laten spammen. Dus waarom sturen we dan zo vaak  pure salesmails? Mensen melden zich aan om op de hoogte te blijven van iets. Zorg dus dat je elke keer boeit en relevant bent. Je zet jezelf neer als expert, vertelt inspirerende verhalen en geeft verrassende inzichten die je lezers niet handden verwacht. Als mensen tegen je zeggen “Jouw mail is één van de weinigen die ik ook daadwerkelijk lees”, dan doe je het goed.

Segmenteer

Juist vanwege het bovenstaande is het belangrijk om te segmenteren. Want zeg nou zelf; Wat werkt beter? Een one-size-fits-all mail? Of een mailing dat aanbiedingen en informatie biedt gericht op een specifieke doelgroep?

Hoe specifieker, hoe beter natuurlijk! Een starter kan hier niet mee beginnen, want het loont nu eenmaal niet om een lijst van 100 lezers in 3 delen te segmenteren. Zorg alleen dat je bij transacties en andere contactmomenten informatie verzameld zodat je ze -bij het bereiken van voldoende massa- kan laten overstappen naar een nieuwe lijst.

Gebruik split testing bij je opt-in formulieren

Een Venturehacker weet dat je zoveel mogelijk het effect moet meten van belangrijke elementen van jouw bedrijf. Dat is dus ook het geval bij het gebruik van teksten voor het aanmelden op jouw nieuwsbrief. Probeer verschillende teksten uit. Test of het uitmaakt of je er een voorbeeld nieuwsbrief bij plaatst. Test of mensen gevoelig zijn voor het aantal huidige abonnee’s. Test verschillende redenen. Werk continu naar een betere conversie als het aankomt op het aanmelden op je nieuwsbrief. Probeer verschillende plaatsen uit op je site.

Split test je berichten

Logischerwijs, moet je ook jouw berichten split testen. Dit betekend dat je dezelfde mail in twee verschillende versies stuurt naar twee delen van je mailinglijst. Dit doe je omdat dat je elke keer het ‘recht op te spammen’ moet verwerven. Kortom, je moet elke keer maximaal interessant zijn voor je lezers. Het is dus niet alleen goed voor je ‘open rate’, maar het is je plicht als zender van mail.

Handige programma’s voor split-testing zijn AweberMailChimpiContact en ConstantContact.

Doe een A/B test rondom de titel, de kopjes, de inhoud, de plek van de plaatjes en de links. Bedenk dat kleine aanpassingen met een klein effect gezamenlijk tot een groot verschil kan leiden in de effectiviteit van je mailings.

Vraag om commentaar

Het handige van een mailing is dat het een contactmoment is met je (potentiële) klanten. Je kan dus bij je mailings gebruik maken van feedback buttons, polls of feedback velden. Of zelfs het vragen voor een replymail kan tot nuttige informatie leiden.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie