Het mooie van een live winkel is dat je jouw klanten kan observeren. Je ziet hoe ze de winkel inlopen, waar ze naar kijken, hoe lang ze ergens naar kijken en waarmee ze uiteindelijk naar de kassa lopen. Zonder een analytics tool mis je dit online. Je stuurt in het donker.
Sturen op conversie daarentegen helpt je op te kiezen op welke marketing kanalen je moet inzetten. Je kan immers zien waar mensen vandaag komen en deze volgen. De meest lucratieve kanalen kun je op deze manier nog actiever inzetten. Of je kan zien waar de meest lucratieve klanten vandaag komen en hier meer op sturen. Laten we aan de slag gaan:
1. Zorg dat je doelen ‘trackt’
In Google Analytics zit een functie met de naam “goals tracking.” Je helpt daarin zo’n vier smaken:
- URL: Het doel is een bepaalde pagina waar je mensen naartoe wilt hebben. Denk hierbij aan een “Bedankt” pagina na het aanmelden op een nieuwsbrief.
- Pagina’s per bezoek
- Tijdsbesteding: Dit doel is om te meten hoe lang bepaalde bezoekers op je site blijven.
- Events: Maar nog specifieker zijn de ‘events’ waarmee je specifieke interacties kan nagaan zoals het kijken naar bepaalde video’s of het downloaden van een PDF.
2. Segmenteer je bezoekersstroom
Nu je de informatie rondom jouw doelen verzameld is het van belang jouw bezoekers te gaan segmenteren. Je kan daarbij een aantal filters gebruiken rondom de bronnen die de bezoekers naar jouw site toe leiden. Ga naar het ”Standard Reporting” deel in je analytics en ga naar “Advanced Segments”. Je kan kiezen uit de standaard segmenten en je eigen segmenten aanmaken. Segmenten waar je aan moet denken zijn:
- Verkeer via Google
- Social media verkeer
- Social media verkeer per site
3. Voortdurend verbeteren
Blijf hiermee experimenteren en de bezoekersflows verbeteren en analyseren. Koppel je flows aan je doelen en kijk welke bezoekers jouw het meeste opleveren en welke stappen hen helpen om meer op jouw site te doen.
Analyseer overigens niet teveel, maar organiseer vooral veel kleine experimenten. Als je elke week met slechts drie experimenten je conversie met 3-4% kan verbeteren ben je na een maand op 16% verbetering en na een jaar over de 450%.