Business tools Opstarten Versnellen — 04 maart 2012
Slimmer groeien, leer van Plancast

Mark Hendrickson stopte met zijn baan als schrijver bij een één van de leidende techblogs en begon een social eventplanning website: Plancast. Het ging helaas niet zoals gepland…

Drie jaar geleden leek het een schot in de roos. Een web applicatie die mensen in staat stelde om niet alleen online te connecten, maar vooral om elkaar in de ‘echte’ wereld fysiek te ontmoeten. In een korte tijd had Mark een team opgezet en een zg. minimum viable product gebouwd. (Dit is de minimale versie van je product of dienst die je nodig hebt om de basis veronderstellingen van je bedrijf te testen in de echte wereld.) Ze  haalden geld op en werkten zich suf om van hun initiële succes een blijvend succes te maken. Het kwam helaas niet verder dan de eerste groep early adopters. Plancast bestaat nog, maar met name om haar 100,000 geregistreerde gebruikers en haar 230.000 maandelijkse bezoekers niet in de steek te laten. Mark is ermee gestopt.

Mark deelde openhartig zijn ervaringen op TechCrunch met betrekking tot user-generated websites.

Wat kunnen wij leren van zijn ervaringen?

1. Hoe vaker men kan delen, hoe beter!

Sociale netwerken zijn systemen om content te delen tussen mensen. De frequentie waarmee dit gebeurt is één van de variabelen die de waarde van zo’n netwerk voor haar gebruikers bepaald. Bij Facebook en LinkedIn kan je regelmatig updates van je status of profiel delen, maar bij Plancast deelde men soms een ‘plan’ cq. een evenement. Daardoor kwam men niet zo vaak op de site en ontwikkelde men niet zo snel een ‘gewoonte’ om bij Plancast langs te gaan om relevante content te delen.

2. Kijk uit voor uitstelgedrag 

Bij Plancast waren mensen wat terughoudend bij het maken van plannen in de ‘verre’ toekomst. Hoewel men aan de ene kant niets wil missen, wil men zich tegelijkertijd niet te vroeg committeren aan een evenement. Dit leidde ertoe dat te weinig mensen reageerde op de al zo weinig gedeelde evenementen. Zolang mensen het zich kunnen permitteren om af te wachten riskeer je de kans op uitstelgedrag.

3. Redenen om de delen

Het is niet genoeg dat jouw gebruikers boeiende content hebben. Ze moeten het ook willen delen. Mensen doen dit volgens Mark niet omdat zij altruïstische wezens zijn, maar omdat ze er iets voor terugkrijgen. Dit zijn volgens Mark vooral de ‘ego-boosts’, cq. ‘Kijk eens maar mijn…carrière, vrienden, feesten, creativiteit, etc, etc.

4. Privacy – redenen om niet te delen

De volgende vraag is: Wil jouw gemiddelde gebruiker wel dat iedereen weet dat hij naar dat event gaat? Kortom, is het wenselijk dat de content die door jouw gebruikers gemaakt wordt, ook voor iedereen zichtbaar is? Niet elk evenement is voor iedereen toegankelijk. Je zal dus manieren moeten vinden om deze drempels te verlagen.

5. Het belang van een uitnodiging

Plancast had het probleem dat mensen zichzelf niet zomaar op andermans event uitnodigen. Je voelt jezelf al snel een ‘gate crasher’. Daardoor wisten veel mensen wel van het bestaan van deze boeiende evenementen, maar gingen ze niet. Wat weer een slecht gevoel gaf aan beide groepen gebruikers. Kortom, je moet sfeer maken waarbij het OK is om andermans content te gebruiken.

6. Levensduur van content

Content verkrijgen is niet genoeg om een waardevol netwerk te bouwen. Het is ook van belang dat content waardevol blijft naarmate tijd verstrijkt. Helaas hebben evenementen dit niet. Als ze zijn geweest, is de informatie over dat evenement vaak waardeloos geworden. Dit is een contrast met de profielfoto’s van mensen op Facebook. Waarom denk je dat Facebook het nu heeft over een timeline? 

7. Geografische beperkingen

Kan je content wereldwijd toegepast worden of is het alleen relevant in een bepaalde regio? Met evenementen is dat laatste vooral het geval waardoor je expansie waarschijnlijk een stuk lastiger zal zijn (maar zeker niet onmogelijk).

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie