Marketing tools Versnellen — 25 maart 2012
Meer resultaat uit je website bezoekers halen

Met regelmaat check je jouw Google Analytics of andere tool en ziet de bezoekers aantallen stijgen. Of niet. In ieder geval zie je dat er mensen op je site komen. Toch blijft je omzet achter. Oftewel: er zijn wel kijkers, maar geen kopers. Wat doen we daaraan?

Conversie is het toverwoord

Eric Ries noemde het aantal bezoekers al een ‘vanity’ metric. Een variabele waar je alleen op stuurt voor je eigen ‘ego’, maar waar je verder niet perse veel aan hebt (tenzij je een online magazine runt natuurlijk, maar zelfs dan is het twijfelachtig). Wat belangrijker is het verkeer naar bepaalde doelen.

Dit doel hoeft overigens niet perse een koop te zijn. Als jij een consultancy product of een auto verkoopt dan is misschien realistischer om een mensen naar een nieuwsbrief of folder download toe te leiden.

Customer engagement

Een goede winkelier probeert bij zijn klanten op zijn minst terug te laten komen. Je investeert dan in de klantrelatie, zodat ze een volgende keer kopen. Bij een website is dit niet anders. Bij websites heb je echter het nadeel dat je bezoekers niet makkelijk kan aanspreken als in een fysieke winkel. Daarentegen biedt je website allerlei manieren om interactie met je klant te realiseren.

Zo kan je denken aan een nieuwsbrief, een folder, een test, een quickscan, een whitepaper, etc… zolang er maar een email adres of telefoonnummer afgegeven kan worden. Op deze manier kan je contact houden met je bezoekers.

Een andere techniek is ‘retargetting’. Daarbij houdt een cookie bij dat een bezoeker op jouw site is geweest en zorg je dat er reclames op andere sites tevoorschijn komen zodat ze ooit weer terugkomen. Los of je dit soort technieken als bedrijf zou willen toepassen is het de vraag of deze techniek voor complexere producten effectief is.

Dan maar een pop-up

Zelf betrap ik mijzelf erop dat ik wel eens mijn gegevens achterlaat bij pop-ups van websites die ik wil blijven volgen. Alles wat knippert of (mee)beweegt trekt de aandacht en helpt dus bij je conversie.

Zorg wel dat je duidelijk iets teruggeeft voor deze informatie. Bijvoorbeeld een whitepaper, tips, kortingen, whatever… zolang het maar relevant is voor je bezoeker.

Like

Een andere mogelijkheid is het gebruik van een Facebook. Door bezoekers te laten ‘liken’ of zichzelf aan te melden op jouw facebook pagina kan je de interactie opvoeren. Ook hier moet je altijd iets teruggeven. Of het nu gaat om een prijsvraag, een game of een sociale trigger… geef ze een reden om je te ‘liken’.

License to spam

Bedrijven als Shell hanteren de term ‘license to operate’. De term komt voort uit de gedachte dat het enkel voldoen aan de normale wet en regelgeving niet genoeg is om te kunnen blijven werken op de lange termijn. Je zal moeten voldoen aan de normen van de maatschappij.

Bij het bellen, mailen en zelfs het langsgaan bij potentiële klanten is dat niet anders. Je moet altijd relevant zijn voor die persoon en dit met respect blijven doen. Geen te standaard belscripts graag, maar een (opr)echt gesprek.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie