Marketing tools Opstarten — 10 maart 2012
Een naam vinden voor je startup

Een goede naam is essentieel voor elk bedrijf. Hier een paar tools om snel een goede naam te vinden.

Het begint met een naam. Niet voor jou natuurlijk. Bij jou begint het met het idee. Maar voor jouw potentiële klant begint het met een naam. Dat is meestal hun eerste kennismaking met jouw bedrijf. Net als alle eerste indrukken kan een goede bedrijfsnaam je maken of breken.

Voorwaarden voor een goede naam is dat deze kort en krachtig is zodat het gemakkelijk te onthouden is. Klinkt simpel, maar makkelijk is het zeker niet. Hier zijn een paar tools om je te helpen:

1. Zoekgedrag 

Een startpunt voor inspiratie is de kijken naar het zoekgedrag van mensen. Zelfs als je geen webbased bedrijf hebt zal je nog steeds via je website veel klanten trekken. Daarnaast is het prettig om een naam te hebben die de juiste associatie heeft. Met Google Adwords’ en Google’s Keyword Tool kan je zien hoe vaak mensen bepaalde zoekwoorden gebruiken EN de zoekwoorden die associeert zijn met jouw initiele woorden.

Daarnaast is Google Trends helemaal leuk. Je krijgt daarmee inzicht in de huidige en toekomstige zoek trends.

Ondernemerstip: Zodra je een naam hebt, gooi hem dan nog eens voor de zekerheid in deze zoekmachines. Je weet nooit wat voor plaatjes er opeens tevoorschijn komen.

2. Tips rondom spelling van je bedrijfsnaam

  • Begin met letters die vroeg in het alfabet zitten. Dit helpt bij lijsten van congressen, maar vooral review lijsten.
  • Vermijd Y, X, Z. Niet zozeer omdat je aan het einde van de lijst staat, maar vooral omdat mensen moeite hebben met het uitspreken en of spellen ervan.
  • Werkwoordelijk. Een gave naam heeft de potentie om een werkwoord te worden. Googling, bijvoorbeeld. Dit soort namen zijn kort en klinken actief.
  • Klink anders. en toch simpel. Denk aan Apple
  • Hou het logisch.
  • Vermijd de trends. Nu zie je elke webstartup zichzelf “…ly” noemen. Een tijdje geleden waren hoofdletters uit en Nederlandse startups herkende je aan een 2 of 4 waar eigenlijk ‘to’ of ‘for’ had moeten staan.
  • Vermijd de generieke namen. Tenzij je puur voor de search traffic gaat is het onhandig om een generieke naam te kiezen. Als je niet sterk bent in Seach Engine Optimalisatie dan wordt je nooit gevonden. Ben je dat wel dan heb je nog steeds een merk dat niet te beschermen is.

2. Vraag het je vrienden. 

Stom zeg. Heb je eindelijk een gave naam bedacht…alle domeinnamen geclaimd… logo ontworpen…merk geclaimd… de hele rambam.  Dan noem je de naam aan je vrienden… en helaas. Niet de enthousiaste reactie die jij verwachtte. “Huh, wat zeg je? Hoe spel je dat?”

Begin daarom bij je vrienden en familie. Vertel wat je wil gaan doen, zet je eerste ideeën op een rij en doe een kleine enquête onder je beste vrienden. Hierbij een paar tools die je daarvoor kan gebruiken:

Pop Survey

Survey Monkey

3. Domeinnaam checken

Zodra je maar een paar namen over hebt is het tijd om de beschikbaarheid te controleren. Vroeger begon ik daar altijd mee omdat ik bang was teleurgesteld te raken als een naam al gekaapt was. Dit had als nadeel dat je vooral een naam kiest omdat deze beschikbaar is en dan eindig je dus met een B-naam.

De meeste hostingproviders geven je vaak een mooi overzicht van de beschikbaarheid van domeinnamen.

Hostingdiscounter

Bhosted

Go Daddy gebruik ik wel eens om inspiratie te krijgen.

Daarnaast kan je NameChk.com gebruiken om snel te testen of jouw naam vrij is bij verschillende social media websites.

4. Merkenregister

De laatste stap in het geheel is een check in het merkenregister. Ik ben al vaker leuke bedrijven tegengekomen, met een geweldig product en met de bijbehorende domeinnaam, maar waarbij bleek dat het merk al geregistreerd was door een grote speler in hetzelfde domein.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(2) Readers Comments