Business tools Verdienmodellen — 09 februari 2012
Wetenschappelijk verantwoord je businessmodel ontwerpen

Het is belangrijk voor jezelf maar ook voor anderen dat jouw businessmodel goed uit te leggen is. Nu moet dat uiteindelijk in één of max. drie zinnen te doen zijn, maar het ontwerpen van het model is een complexere aangelegenheid. Nu zijn er allerlei tools om dit te vergemakkelijken. Zoals nu een app op je ipad of een heel management systeem daarvoor.

Het boek van Alex Oostwalder rondom Business Modellering is sterk in haar voorbeelden en in het businessmodel canvas. Dit canvas is nu al een klassieker in managementland en een standaard als het gaat om het ontwerpen van nieuwe manier om klanten te bedienen. Als start-up is het belangrijk om je businessmodel scherp voor ogen te hebben en daarom is het handig om er meer over te weten. Hier is een korte uitleg over het Business Model Canvas.

Hier is een app om je businessmodel op je ipadweer te geven. Maar papier is geduldig en wat ondernemers onderscheiden van de dromers is dat zij handelen naar hun dromen.

We hebben dus meer nodig. Gisteren genoemde ik al een tool die via een spelvorm je ertoe kan zetten om sneller met je juiste dingen aan de slag te gaan, maar de volgende tool is nog veel handiger.

Een bedrijf opzetten is een wetenschap

Alleen een tekening van je businessmodel op een canvas maakt de wereld nog geen mooiere plek. Het gaat om het handelen daarnaar, of beter nog het testen van dit model in de echte wereld. Jawel, je leest het goed: testen! Ondernemers worden geroemd over hun rotsvaste vertrouwen in hun idee. Als het een succes wordt staat er meestal in de krant dat het opeens een succes was of dat de ondernemer in kwestie altijd bleek geloven in zijn of haar idee. Meestal is dit echter een sprookje. Je hebt een idee, een ergernis, een kans en jij gelooft erin. Maar je weet niet zeker of het aan zal slaan. Dat weet je pas als mensen daadwerkelijk èn-masse bij jouw kopen. Jouw geloof is – zoals dat meestal is met geloof- weinig gebaseerd op echte feiten.

Het is dus zaak om ons geloof werkelijkheid te maken. Dat doen we niet door de wereld direct te veranderen, maar juist door haar te ontdekken. Dat wil zeggen dat jij na moet gaan wat de onderliggende assumpties zijn achter jouw idee. Durf hierin ver te gaan. Bestaat de behoeft daadwerkelijk? Wordt ‘mijn oplossing’ ook daadwerkelijk als een acceptabele oplossing ervaren? Is mijn doelgroep wel echt mijn doelgroep? Er zijn tal van voorbeelden hoe bedrijven die consequent deze assumpties getest hebben om uiteindelijk bij hun uiteindelijk succesproduct/model terecht te komen.

Manieren om dit te testen gaan we uitgebreider behandelen op Venturehacking, maar vooralsnog wilde ik een handig tool met je delen, namelijk LeanLaunchLab. Deze tool geeft je de mogelijkheid om zowel je model in een canvas op te tekenen waarbij je direct je onderliggende assumpties op een lijst kan zetten en deze testen. Je hebt daarmee een handig projectmanagement tool om je bedrijfsconcept te testen voordat je heftig kapitaal gaat zoeken.

Ik test het nu voor de CleanTech Business Club en een nieuw bedrijfsconcept dat ik als Venturehacking casus ga delen de komende maanden, maar ik ben vooral benieuwd naar jouw bevindingen.

Note: Er is overigens een Franse site die ongeveer hetzelfde doet, maar waar ik nog weinig ervaring mee heb.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie