Versnellen — 28 februari 2012
Meer omzet, meer klanten, met referrals

Niets is zo mooi dan wanneer jouw klanten jouw product of bedrijf aanraden. Niet alleen is het de goedkoopste vorm van reclame, het is ook nog eens de meest geloofwaardige vorm van reclame. 

Als jij een te gek product hebt dan wil je dat de wereld dit weet om het daarna en-masse te omarmen. Om die reden stoppen ondernemers geld in reclame. “Kijk eens! Hier zijn wij!” roept men hard van alle daken, waarna men hoopt dat mensen stoppen, omhoog kijken, zeggen ‘goh dat heb ik nodig’ en ook nog eens tot actie overgaan. Maar als je bedenkt dat bij elke stap er minstens 70% afhaakt dan weet je dat je veel moet schreeuwen voordat je een goed lopende zaak hebt.

Veel makkelijker is het als jouw klanten weer andere klanten aanraden. Niet alleen is dat goedkoper dan advertenties, het is ook nog leuker! De reacties geven meer voldoening aan je team en jij weet weer waarom je doet wat je doet!

Curebit biedt je een tool om je referral campagne te managen. Uiteraard geeft het de mogelijkheid voor je klanten om hun aankoop te delen met hun netwerk. Maar ‘come on’, dat dezelfde kunnen we bereiken met een plugin die we gratis bij wordpress kunnen krijgen, dus dat is geen rocketscience. Wat wel meerwaarde biedt is de mogelijkheid om van Curebit om een beloningssysteem op te zetten waarbij jouw fan’s/klanten hun vrienden een voordeel bieden (geld of meer motiverende goodies) en tegelijkertijd er zelf ook beter van worden. Bijv. “Hey, bekijk dit product wat ik net heb gekocht. Als jij het ook koopt krijg je een korting en krijg ik ook wat.”

Eerder bespraken we al eerder een tool die kan helpen de vroege fan’s te enthousiasmeren om anderen aan te steken. 

Eeven wat leuke getallen. Wanneer een klant een deal krijgt via een vriend stuurt 15%-25% van de klanten deze volgens Curebit door. Is de deal tweezijdig – dus waarbij ze beide voordeel krijgen bij het delen of aanvaarden van een deal – zien zij deze ratio stijgen naar  45%-65%. Tegelijkertijd deelt maar 3% van de kopers wanneer ze een standaad ‘share’ knop op een site zien. Daarnaast delen mensen sneller unieke producten ipv commodities. Ook schijnt de gemiddelde order groter te zijn wanneer deze via een referral binnenkomt. LET OP! Deze getallen kunnen een hoog ‘Wij van WC-eend gehalte’ hebben. ;-)

Note 15-03-2012: Ik werd gisteren erop gewezen dat er een club bestaat die die nog veel succesvoller doet en die veel financiering krijgt. Helaas is deze dienst bij 500Friends alleen nog beschikbaar voor de corporates.

 

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie