Eindelijk een goede online marktplaats voor kunst

Het is altijd inspirerend om te zien hoe nieuwe technologie oude starre industrieën kan opschudden en Paddle8 doet dat… in de kunstmarkt.Als er één industrie als oud en star bestempeld mag worden dan is het wel de kunstsector. Natuurlijk is het productaanbod steeds vernieuwend en inspirerend, maar haar distributie en marketingkanalen zijn wel aan wat opschudding toe.

Verschillende partijen zijn hier mee bezig met wisselend succes. Bedrijven zoals Zazzle en Art.com proberen ieder op hun manier kunst toegankelijk te maken voor het grote publiek. Toch lukt het hun niet om de fundamentele problemen in die markt aan te pakken.

Kijken, kijken, niet…

Op de PAN in de RAI Amsterdam van het afgelopen jaar werd ik weer overdonderd door de diversiteit aan keuze aan kunst. Voor een nieuwe kunstkoper moet het een enorme uitdaging zijn om iets te kiezen dacht ik bij mezelf. Elke galeriehouder had zijn best gedaan en vertelde met passie over elk werk dat er hing. Je kon het niet helpen om een beetje hebberig te worden.

Maar echt kopen doet een nieuwe kunstkoper er niet. Door de overdonderende hoeveelheid aan keuze en verhalen vertrek je de beurs met nog meer vragen en twijfel dan je er binnenkwam. Het gekke is dat Zazzle en Art.com dit probleem niet verhelpen. If anything, lijkt het wel of het daar zelfs erger is. Het enorme aanbod van (pop)art is online nog veel groter waardoor de koper een nog grotere twijfel heeft.

Kunst is een complex product

Nu is het online mogelijk voor een bezoeker om via Google zich meer in te lezen. Maar helaas is dit vaak ook een vermoeiende zoektocht waardoor de koop uitblijft. Succesvolle online electronica retailers zoals Coolblue maken het verschil door niet alleen een groter aanbod te leveren -zoals Art.com doet- maar ook door experts in dienst te hebben die continu reviews maken over elk nieuw product.

Zij begrijpen dat je bij complexe producten niet alleen het standaard AIDA proces (Attention, Interest, Demand, Action) moet doorlopen als klant, maar dat er integraal een “educatie” component in moet zitten. Als koper zit je continu in twijfel of je de juiste keuze hebt gemaakt “Is het de juiste versie?”, “Gaat het synchroniseren met de rest van mijn spullen?”, “Wordt dit de nieuwe standaard?”, etc, etc…

Coolblue lost dit op door haar klanten te informeren, of beter nog te ‘doceren’ over de laatste electronische producten. Zo maken zij kopen gemakkelijk.

Paddle8

Nu is die onzekerheid bij het kopen van kunst nog vele malen groter dan bij electronica. “Is het echt?”, “Hoe waardevast is dit werk? “, “Past het binnen de collectie?”, “is dit een juiste prijs?”, etc, etc…. Er is nu één partij die een oplossing hiervoor gevonden heeft en dat is Paddle8.

Paddle8 wil zowel de beginnende als de ervaren kunstverzamelaar een online marktplaats bieden. Hier bieden ze niet alleen het werk van verschillende geselecteerde galerieën aan, maar bieden ze ook zg. ‘insider opinions’.

Dat is waar Paddle8 het verschil maakt. De waarde van een kunstwerk hangt sterk af van de context, cq. haar verhaal. Paddle8 nodigt invloedrijke mensen uit as curator die commentaar geven op de verschillende werken en stromingen die er te vinden zijn. Op deze manier maken ze een archief aan dat als educatie tool gebruikt kan worden voor nieuwe deelnemers in de markt.

Daarnaast maakt Paddle8 het verschil voor galeriehouders. Niet alleen bieden zij galeriehouders een extra (wereldwijd) saleskanaal, ze bieden ook de mogelijkheid om de verzekering, transport en betaling te organiseren.

Kansen voor ondernemers in de kunsten

Elke succesvolle marktplaats biedt een platform aan kansen voor nieuwe bedrijven. Waar Google een enorme hoeveelheid aan Adword campagne adviesbedrijfjes heeft voortgebracht, hebben Facebook en Twitter een batterij aan ‘webcare’-services en apps doen ontstaan. Ik ben er daarom van overtuigd Paddle8 enorme kansen biedt voor aan lager wal geraakte kunst(geschiedenis) studenten en galeriehouders. Zij kunnen hier op inspringen door bloeiende advies bureau’s voor galeriehouders op te zetten of zelfs door virtuele galerieën op te zetten voor particulieren die hun collectie te koop aanbieden en het gehad hebben met de huidige -niet verkopende- kanalen.

Let the venturing begin!

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie