Gamification is overal tegenwoordig! Nu kan je ook met jouw eigen start-up avontuur meedoen aan LaunchNow en van je start-up een spel maken.
Je bent zo aangemeld en bent in no time punten aan het scoren! Altijd leuk. Bij Launch Now kan je jouw eigen bedrijf opgeven voor een internationale ranking voor start-ups. Je moet bewijzen dat je bepaalde dingen gedaan hebt of bereikt hebt en daarmee scoor je punten. Denk daarbij aan of er over jouw start-up is geschreven op bekende blogs, je financiering hebt gekregen, je eerste versie gelanceerd is of je eerste klant. Ook staan er meer grappige challenges zoals het ‘maxen’ van je creditcard en je start-up tegen wil en dank in je ééntje doen.
Alles is tegenwoordig een game. Niek Huizinga was laatst in Silicon Valley voor MinELI en vertelde mij dat alles daar nu draait op ‘cloud’, ‘crowd’ en ‘gamification’. Als je die drie in je start-up hebt dan heb je al snel financiering, ook al is de rest van je idee bagger.
Gamification van ondernemerschap is zeker niet nieuw. Het Rotterdamse serious game bedrijf Ranj won eerder al prijzen met hun ondernemerspel voor een ROC.
Zelf sta ik genuanceerd tegenover het gamificeren van vanalles. Het boek ‘Drive’ beschrijft wetenschappelijk de zwaktes van extrinsieke motivatie (geld en punten) en geeft de kracht aan van intrisieke motivatie (prestige, zelfontplooiing, betekenis). Daar waar punten, zegels en cash op de korte termijn werken, hebben ze op de lange termijn zelfs een nadelig effect. Goede serious game developers kunnen juist naast het ‘punten’-element ook steeds verschillende ‘levels’ inbouwen om het spannend te houden en je gevoel van zelfontplooiing verhogen. Dat werkt!
Ondernemerschap is uiteindelijk geen spel en dat is misschien ook de zwakte van LaunchNow. Daar waar je op zoek bent naar tips en zelfontplooing om als ondernemer beter te worden is het spel nog te oppervlakkig om dat doel te bereiken. Aan de andere kant, het is nog een Beta-versie en dus nog niet af. Het kan zich nog ontwikkelen en een extra link en vermelding van je bedrijf is altijd handig op Google. Dus doe er je voordeel mee!