Marketing tools Opstarten Versnellen — 04 januari 2012
Wat doe je met fans als je nog niet live bent?

Je hebt een idee en wilt aan de slag! Mijn advies? Direct live gaan en zo snel mogelijk leren van je potentiele klanten! Maar doe je met reacties als je product nog niet af is?

Ik ben een fan van cashflow. Oftewel, gooi zo snel mogelijk ‘een’ product in de markt om je assumpties te testen in de echte wereld. Één van de manieren om deze assumpties te testen is het lanceren van een website met daarop je propositie. Klikken er mensen op?  Dan weet je dat je beet hebt. Alleen wat doe je dan?

Mailinglist

Een tijdje terug kwam ik SellanApp tegen toen zij via Symbid geld ophaalden. Het idee van SellanApp is erg  interessant voor venturehackers, dus wilde ik ervan op de hoogte blijven. SellanApp was nog niet live, maar ik kon me wel aanmelden op hun mailinglist.

Fans aanmoedigen

Een mailinglijst is een goede stap en veel wordpress plugins bieden zulke forms standaard aan bij je ‘under construction’ status.  Maar wat mij betreft is dan niet genoeg. Je loopt namelijk een kans mis om interactie aan te gaan met mensen die op zoek zijn naar je oplossing en die bereidt zijn om een extra stap te zetten om deze te ontdekken. Anders hadden zij immers niet zich aangemeld op je mailing nietwaar?

My.betali.st helpt hierbij. Zij maken het mogelijk om je fans aan te moedigen om jou te promoten. Elke fan krijgt via hen een individuele link naar jouw site die zij kunnen gebruiken in sociale media. Omdat je het bezoek via deze link kan tracken kan je op jouw beurt je fans belonen. Bijvoorbeeld door hen eerder toegang te geven tot je product of door hen een korting te geven. Verzin het maar! Zo gebruik ik bij de link naar SellanApp ook de speciale link die ik van my.beta.list kreeg.

Ga zo vroeg mogelijk in gesprek

Toen ik ooit met Lars Duursma en Take Ligteringen via nrc.next een boek schreef hadden wij ook een beta list gemaakt. Nadat we een half jaar lang artikelen over overtuigingskracht in krant hadden gepubliceerd vroegen we onze lezers waarom ze het boek zouden kopen. In ruil daarvoor maakten de fans kans op een gratis exemplaar.

De reacties waren erg leuk! Maar vooral ook erg leerzaam. We konden we een hoop inspiratie putten uit de voorbeelden en dat hielp weer bij het schrijven van het boek. Daarnaast leverde het ons al een enorme stapel reacties van echte mensen waaraan andere lezers zich konden vereenzelvigen. Ook dat helpt bij het lanceren van je product.

Een beta list komt altijd van pas

Het gebruik van een beta list kan dus erg handig zijn voor een start-up om vanaf dag één een klantenbasis op te bouwen en om direct van hen te leren.  Het is echter een misverstand om te denken dat dit soort lijsten alleen voor start-ups interessant zijn.

Elk bedrijf met een nieuw idee of een lancering moet haar fans de mogelijkheid bieden op de hoogte te blijven en om mee te denken. Stop dus niet met het gebruik van Beta lists na je lancering, maar blijf het in je ondernemers repertoire houden.

 

NOTE 03-03-2012:

Recent kwam ik een vergelijkbaar initiatief tegen namelijk: Prefinery. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar feedback is altijd welkom.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(1) Reader Comment

Geef een reactie