Business tools Exit Opstarten — 09 januari 2012
Verkoop van jong bedrijfsconcept

Boy en Guy Lokhoff hebben hun bedrijf Fruit.nu verkocht. Een mooi verhaal van twee jonge ondernemers van 22 en 24 jaar oud. 

Op Sprout kwam ik deze week een boeiend artikel tegen over de heren achter Fruit.nu. De fruitbezorgdienst voor het MKB was door de heren gestart als een project tijdens hun studie maar groeide al snel uit tot een serieuze onderneming. In minder dan twee jaar na de opstart verkochten de heren het project aan Vitamine en Zo. Deze partij had in vier jaar een omzet van zo rond de 2,5 miljoen euro per jaar en zag in de koop van Fruit.nu een manier om snel haar dominante marktpositie uit te bouwen (en een concurrent minder te hebben).

Een leuk resultaat voor beide partijen, helemaal omdat het blijkt dat Guy en Boy nog meer ambities hadden (zoals een wereldreis maken en het familiebedrijf uitbouwen). Deze ambities zijn zij nu aan het realiseren.

Het verhaal verteld niet over het exit bedrag (jammer ;-) ) maar de prognose was dat Fruit.nu in 2012 120.000 euro ging omzetten. Niet slecht, want de heren staken zo’n 14k startkapitaal in het bedrijf in november 2010 en claimden tien maanden later winstgevend te zijn. Aangezien zij een 30% marge maakten op hun mandjes (met een gemiddelde prijs van 30,- euro per stuk) moeten ze toen zo’n 50K-60K aan omzet gedraaid hebben. Dat zijn toch al 2000 mandjes!

Slim waarde creëren.

Boy en Guy zorgden ervoor dat een groothandel in fruit wekelijks voor hen de pakketten ging samenstellen en ze sloten een contract met een distributeur. Hoppa, 50% van je logistieke hassle weg. Focus op groei!

Belangrijker is dat deze cashflow gekoppeld is aan een abonnement waardoor ze niet alleen een steady cashflow hadden wat lekker is voor de financiering van je groei. Immers, bundel een stapel contracten als PDF aan je financieringsaanvraag en je groeikrediet is een feit. Daarnaast zorgt een dergelijk business model ook voor waardeopbouw in je bedrijf. Waarde wordt namelijk bepaald door je toekomstige cashflows te vertalen naar de waarde van vandaag, daarbij is de zekerheid van deze cashflows essentieel. Voor start-ups is het daarom altijd erg lastig om een waardebepaling te maken omdat deze cashflows altijd erg onvoorspelbaar zijn. Boy en Guy hadden via hun abonnementen een businessmodel waarin waarde als het waren beter vastgehouden kon worden. Mits ze hun deals met hun distributeur en leveranciers goed ingedekt hadden, want je moet nooit de cashflow out vergeten ;-)

Aftikken bij de fiscus

Als je 14K inlegt zet je geen BV op. Ik ken het. Toen Lars en ik met Debatrix begonnen gingen we net als Boy en Guy in een vof aan de slag. Daarmee is het eigenlijk niet mogelijk om je bedrijf in één klap te verkopen zoals dat met een BV wel kan. In principe is dat geen probleem want het ging Vitamine & Zo toch om het klantenbestand en het merk en die kan je zo overdragen met een goed contract. Wel is dat jammer omdat je direct dat jaar moet aftikken bij de fiscus.

Nu weet ik, je zal altijd wel ergens belasting moeten betalen. Daar is niets mis mee. Dus als je dat jaar op wereldreis wilt gaan dan is dat een goede keuze. Wil je echter doorgaan met bouwen en een volgend bedrijf opzetten dan doe je er goed aan om toch met een BV te werken. Laten we hopen dat snel die flexBV er komt zodat die minimale inleg niet meer nodig is.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie