Persaandacht krijgen als start-up

Persberichten uitsturen is één van de goedkoopste manieren om ‘gratis’ media aandacht te krijgen voor je bedrijf. Maar een persoonlijk bericht heeft meer effect.

Persberichten. Ik geloofde er niet in. Als hoofdredacteur van het faculteitsblad bedrijfskunde op mijn oude universiteit werd ik al overstelpt met irrelevante persberichten van ondernemingen die vonden dat zij wel degelijk boeiend waren. Bijna alles ging linea recta de digitale prullenmand in.

Direct en persoonlijk

Toen ik Lars Duursma mocht helpen Debatrix te groeien waren we het snel eens dat persberichten niet ons bedrijf bekend gingen maken. Lars was het jaar voor mij hoofdredacteur geweest van datzelfde blad, dus erkende hij dat degene die belde met een vraag die direct aansloot bij ons blad vrijwel altijd een luisterend oor kreeg terwijl de onpersoonlijke persberichten de deur gewezen werden.

Als voormalige amateur hoofdredacteuren kenden wij de pijn van “het steeds zoeken naar het juiste item”, “het redigeren van slecht aangeleverde artikelen” en het artikel laten passen bij de ‘tone-of-voice’ van het blad in kwestie.

Kortom, Lars en ik besloten om zelf de content te maken voor de bladen waar we in wilden staan. Dat wil zeggen, wij verdiepten ons in de bladen en zeiden tegen onszelf. Wat zouden zij nou een passend artikel vinden en keken dan pas naar onszelf. Was er iets dat wij deden dat in één van de rubrieken pastte en wat voor toon zou het moeten hebben.

Daarna stuurden wij een persoonlijk mailtje naar de hoofdredacteur. Natuurlijk niet in de trant van “plaats dit artikel in dit deel van je blad”, maar eerder in de trant van “Hey! Hier zijn wij en we zijn hartstikke leuk om ‘deze’ en ‘deze’ reden.” Die redenen sloegen dan altijd netjes aan bij de doelstellingen, type artikelen en de doelgroep van het blad. Dan was de eer aan de hoofdredacteur om te zeggen dat hij hierop ‘ja’ had gezegd.

Waarom ik tegenwoordig wel iets meer in persberichten geloof? Dat komt door PressDoc. Later meer hierover.

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie