Marketing tools Opstarten Slim met geld — 31 december 2011
Snel een professionele mailing opzetten als start-up

E-mailings zijn essentieel om slim en goedkoop contact te houden met je klanten en andere fan’s. Het nadeel is dat het veel werk is en dat je niet precies weet wat je eraan hebt. Daar zijn gelukkig tools voor om daar meer uit te halen en om zelfs systematisch van je klanten te leren.  

Voor mijn bedrijfjes heb ik verschillende tools gebruikt voor emailings met wisselend succes. Wat vooral frustrerende zaken zijn, is het bijhouden van je mailinglijst, het aanmaken van een goede layout die in alle emailprogramma’s goed leesbaar is (gmail, outlook, etc) en  het meten van het effect ervan.

Gratis mailing tool voor startups

Tegenwoordig gebruik ik MailChimp en ik ben er lyrisch over. Ze hebben een stevige lading templates en nog mooier : een GRATIS account waar vanuit je zo’n 7000 mails kan versturen naar 1000 mensen. Genoeg dus voor een Venturehacker die met weinig geld zijn bedrijfsconcept wil testen.  Werkt je bedrijfsconcept? Dan schaal je je account op en ga je wel betalen. Zo’n 10 dollar per maand voor 1 tot 500 leden bijvoorbeeld. (verwerk dit soort kosten wel in je businessmodel berekening want je mag dan wel als Venturehacker voor weinig je bedrijf in elkaar zetten, uiteindelijk moet je bedrijf ook voor de lange termijn levensvatbaar zijn.)

Meer effect uit een mailing halen

Op MailChimp.com kan je een account aanmaken voor je bedrijf en direct een e-maillijst aanmaken. Importeren gaat redelijk gemakkelijk en er zijn met allerlei API’s ook mogelijkheden om het aan je CRM systeem te koppelen. Het aardige is dat het ook mogelijk is om allerlei demografische gegevens bij te houden. Waarom dat belangrijk is vertel ik later.

Je maakt daarna een campagne aan. Deze kun je in meerdere formats aanmaken. Nog beter! Je kan ook gesplitste mailings aanmaken. Dit is essentieel voor iemand die sneller en slimmer wil ondernemen. Je kan dan namelijk steeds een A en een B mailing sturen en deze ieder apart analyseren. Naast het feit dat je twee keer zoveel te weten komt over het klikgedrag van je doelgroep kan je ook nog eens jouw assumpties testen. Bijvoorbeeld: Twijfel je over de naam van een cursus of aanbieding. Geen probleem. Doe de ene naam in de A mailing en de andere naam in de B mailing en zoek de verschillen! Je kan daarmee twee keer zo snel leren!

Onder ‘reports’ kun je namelijk zien hoe vaak een mailing geopend, gebounced en op welke links er geklikt is. De volgende stap is een koppeling hiervan met je eigen ‘leadnurturing’-programma. Je ziet bijvoorbeeld alle personen die op de link naar de nieuwe cursus hebben geklikt. Deze kan je dan apart nog een last-minute aanbieding opsturen. Ze waren immers geïnteresseerd nietwaar?

Tip – doe dit niet te opzichtig. Een collega ondernemer werd ooit direct na het openen van een mailing opgebeld door diezelfde club. Dit werd terecht als opdringerig ervaren.

 

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(0) Readers Comments

Geef een reactie