Logo voor weinig

Via een ontwerpwedstrijd kan je snel en goedkoop een mooi professioneel logo krijgen voor jouw startup.

In mijn Debatrix tijd ging ik samen met mijn vennoot langs drie bureau’s om een nieuw logo te laten ontwerpen. Het oude ontwerp was een soort pixelart en het studentenbedrijfje was inmiddels qua klanten en diensten volwassen geworden. Het was dus tijd voor een nieuw en vooral professioneel uiterlijk.

Nieuw logo, niet makkelijk

Dit was geen gemakkelijk gebeuren. Eerst lang bureau A. Na een anderhalf uur vertellen waar ons bedrijf voor stond mochten we weer gaan en zouden we drie weken later langs kunnen komen om hun pitch te horen. Prima. Drie weken later waren we helaas teleurgesteld. De denkrichting was meer richting een soort poster gegaan. Het was inderdaad erg gaaf, maar geen logo.

Nog een keer proberen. Deze keer langs ontwerpers waar wij mee werkten in onze tijd als hoofdredacteur van het faculteitsblad. Wederom kwamen we langs op hun kantoor en mochten we twee uur vertellen wie we waren en waar we voor stonden. Weer een maand later zouden we wat denkrichtingen opgestuurd krijgen. Oef, dat was schokking. Deze jongens hadden wel wat schetsen van logo’s gemaakt, maar het was volledig mis. Sterker nog, wij wilden iets radicaal anders dan de concurrentie en het toch professioneel houden. Kwammen ze met kindelijke tekst wolkjes (het is een trainingsbureau in debat en overtuigtechnieken) en ontwerprichtingen die als een exacte replica leken als de logo’s van onze concurrenten.

Three is a charm dan maar… en dat bleek. We kwamen in contact via ons netwerk met een bedrijf in de buurt van Den Haag dat tegenwoordig Spore Creations heet. Ook daar mochten we twee uur uitleggen wie we waren en ook hier mochten we na een tijdje terugkomen. Maar het resultaat was ernaar. Zij hadden goed geluisterd naar wie wij waren en waar we naartoe wilden en hadden die in drie goed uitgewerkte ontwerprichtingen verwerkt. Top! We hebben er één van gekozen en ontwerp dat 4 jaar later nog steeds jaren mee kan.

Dit kan sneller en slimmer…

Toen ik met nieuwe ondernemingen begon wilde ik net als bij Debatrix voor de start snel een adequaat ontwerp voor een logo. Het liefst iets wat er professioneel uitzag maar niet perse veel kostte. In mijn zoektoch ben ik toen bij 99designs uitgekomen. Op deze site kan je een ontwerpwedstrijd uitschrijven. Heel de wereld kan eraan meedoen, dus ook ontwerpers uit India bijvoorbeeld. Dit leidt ertoe dat je voor 250 euro uit meer dan 80 ontwerpen kan kiezen.

Niet alles is geweldig. Sommige ontwerpen slaan de plank mis, of zien er inderdaad uit als pixelart. Om het meeste effect uit jouw wedstrijd te krijgen moet je een goede briefing maken en lekker veel voorbeelden meesturen (of als link invoegen). Zorg er daarna voor dat je een vinger aan de pols houdt. Moedig de leuke ontwerpen aan en zorg dat de super slechte ontwerpers niet teveel bagger posten. Ik heb op deze manier voor een super laag budget meer dan 5 logo’s laten ontwerpen voor verschillende initiatieven.

Broodroof

Vaak hoor ik van sommige ontwerpers dat deze vorm van outsourcing (wat in hun mond direct klinkt als uitbuiting) geen recht doet aan een ‘goed’ ontwerpproces en dat de Nederlandse ontwerpers hierdoor geen werk meer krijgen. Dat is naar mijn idee grote onzin. Allereerst hebben startups een klein budget en kunnen ze dat in de eerste dagen het beste zo slim mogelijk besteden. Ten tweede hebben startups in de fase helemaal geen enorm ontwerpproces nodig. Het bedrijf is vaak alleen maar een idee, een idee dat nog in de realiteit vorm moet krijgen en dus zich nog zal ontwikkelen. Zolang je in je eentje of met een klein team iets begint kan je best via 99designs een gaaf ontwerp krijgen.

Design is branding

Zodra je wat groter bent heb je echter meer dan een logo nodig. Je hebt een totaal concept nodig. Zie Coolblue (bekend van webwinkels als pdashop.nl etc). Die hebben sinds kort al hun sites gerestyled, hun dozen blauw gemaakt, er leuke kaartjes in geplaatst met dito stijl, etc, etc. Dit konden ze eigenlijk pas echt goed doen toen ze meerdere werknemers hadden zodat ze (samen met klanten) konden definieren wat (of wie) hun bedrijf was. Net als bij Debatrix loont het dan om naar een professionele club te gaan, tot die tijd moet je als ondernemer lekker bootstrap aan de slag gaan.

NOTE 8 maart 2012 : Voor een huidige startup van mij werk ik alsnog vanaf het begin met een super leuke ontwerper van Studio Buffalo samen. Dat is een leuke club. Zij hebben als motto dat zij “Ontwerpbureau zonder visie” zijn. Dat past precies in mijn bovenstaande verhaal. Je moet al een visie hebben voordat je jouw hele huisstijl kan maken. De uitdaging is echter dat de Grutbox - het product van die startup - juist draait om een super tof design to start with. Dan is het altijd leuk als mensen enthousiast mee willen doen.

 

Related Articles

Share

About Author

Job raakt enthousiast van nieuwe manieren om slimmer en sneller te ondernemen. Hij zoekt continu nieuwe venturehacks en deelt ze hier. Job ten Bosch heeft een achtergrond in innovatie management en bedrijfswaarderingen. Als venture developer ontwerpt en ontwikkelt hij nieuwe ondernemingen voor eigen rekening of op resultaatsbasis voor opdrachtgevers.

(1) Reader Comment

  1. Ha! Armijn van Studio Buffalo hier.

    Als je visie en de kern van je business kraakhelder is, is het maken van een logo een koud kunstje. En dat hoeft dus niet kostbaar te zijn. Maar tot die kern van je bedrijf komen, tot die essentie… ja, dat is de kunst.

    Zie je logo dus als een bouwsteen, waar je je identiteit en je merk mee gaat maken. Het is doodzonde als je na een paar jaar een heel huis hebt gebouwd, maar je moet de stenen veranderen.

    Mijn tip: Begin simpel. Zorg voor een eenvoudig woordbeeld/logo die je op termijn uit kunt bouwen tot een consistente identiteit. Je kunt beter een stukje behang op je muur plakken, dan een heel nieuw huis bouwen…

Geef een reactie